Психологічні особливості студентів різної статі та їх ставлення до дисципліни «Фізичне виховання»
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-3(204)-99-105Ключові слова:
термінальні цінності; інструментальні цінності; студенти; здоров’я; фізичне виховання; спортсмени; заняттяАнотація
Розглянуто питання ставлення студентів до дисципліни «Фізичне виховання». Метою є визначення задоволення студентів методикою проведення занять та їхньої готовності до переходу від обов’язкових занять із фізичного виховання до позаурочних секційних занять із видів спорту, обумовленого реформуванням системи фізичного виховання у закладах вищої освіти.
Досліджено інтерес, бажання додатково займатися фізичними вправами у студентів, які не займаються у секційних групах. Визначені психологічні особливості студентів, залежно від тривалості навчання, статі та занять у спортивних секціях із метою покращення ефективності мотивації до позаурочних занять руховою активністю у майбутньому. У дослідженні брали участь студенти 2-го та 4-го курсу і студенти, які займаються додатково у спортивних секціях Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. Використані такі методи дослідження: анкетування, методики дослідження ціннісної орієнтації особистості М. Рокича, методи математичної статистики.
Посилання
Алиев Х. М., Михайлов Н. Г. Повышение мотивации к занятиям физической культуры посредством инновационного сихрометода «Ключ». Спортивный психолог. 2011. № 3. С. 87–91.
Андреева Г. М. Социальная психология [5-е изд.]. Москва : Аспект Пресс, 2004. 365 с.
Андрєєва О. В. Аналіз мотиваційних теорій у сфері оздоровчої фізичної культури та рекреації. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2004. № 2. С. 81–84.
Антонова Н. А. Ценностные ориентации в системе личностных качеств студентов высшего педагогического учебного заведения : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Киев, 2003. 203 с.
Афанасьев А. В. Научные подходы к исследованию понятия «ценностное отношение». Мир науки, культуры, образования. 2010. № 1 (20). С. 194–197.
Базилевич Н. Особливості формування мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до фізичної культури. Спортивний вісник Придніпров’я. 2012. № 2. С. 43–45.
Безверхня Г., Діхтяренко В. Вплив ціннісних орієнтацій на відношення до фізичного виховання студенток педагогічного вищого навчального закладу. Спортивний вісник Придніпров’я. 2011. № 1. С. 17–21.
Занюк С. С. Психологія мотивації. Київ : Либідь, 2002. 304 с.
Здоровьеформирующие технологии в контексте гендерного подхода : колект. монография / под ред. Н. А. Олейника. Харьков : ХГАФК, 2009. 226 с.
Король С. А. Мотивація студентів технічних спеціальностей до фізкультурно-оздоровчих занять. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету : зб. наук. праць. Чернігів, 2011. Вип. 91, т. 1. С. 235–238.
Круцевич Т., Марченко О., Биличенко Е. Гендерные особенности юношей и девушек, занимающихся и не занимающихся спортом. Спортивний вісник Придніпров’я. 2012. № 2. С. 14–17.
Круцевич Т., Марченко О., Холодова О. Критичні періоди у формуванні мотивації до занять руховою активністю школярів з урахуванням їх гендерних характеристик. Спортивний вісник Придніпров’я. 2020. № 1. С. 278–289.
Круцевич Т., Малахова Ж. Проблеми реформувань у системі фізичного виховання закладів вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2020. № 1. С. 268–278.
Круцевич Т. Ю., Петровський В. В. Фізичне виховання як соціальне явище. Теорія і методика фізичного виховання : підручник / під ред. Т. Ю. Круцевич. Київ : Олімп. літ-ра, 2008. Т. 1. С. 22–46.
Лисак І. Дослідження ціннісних орієнтацій школярів 8-х класів у процесі фізичного виховання. Молода спортивна наука України : зб. наук. праць в галузі фіз. вих., спорту і здоров’я людини. Львів : ЛДУФК, 2013. Вип. 17, т. 2. С. 92–98.
Марченко О. Ю. Вплив занять спортом на формування загальних життєвих та ціннісних орієнтацій студентів ВНЗ. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011. № 3. С. 109–111.
Приходько В. Обґрунтування потреби і врахування гендерного аспекту в системі спортивної підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я. 2020. № 1. С. 118–131.
Саїнчук М. М. Формування ціннісних орієнтацій в сфері фізичної культури і спорту учнів старших класів у процесі фізичного виховання : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Київ, 2012. 22 с.
Семенець Н. В., Семенець Н. Н. Мотивація студентської молоді до занять фізичною культурою та спортом. Актуальні проблеми фізичного виховання, реабілітації, спорту та туризму : ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. : тези доповідей. Запоріжжя, 2011. С. 234–236.
References
Aliev, Kh. M., & Mikhailov, N. G. (2011). Povyshenie motivatcii k zaniatiiam fizicheskoi kultury posredstvom innovatcionnogo sikhrometoda «Kliuch» [Increasing motivation for physical education through the innovative sychromethod "Key"]. Sportivnyi psikholog [Sports psychologist], 3, 87-91 [in Russian].
Andreeva, G. M. (2004). Sotcialnaia psikhologiia [Social Psychology]. Moskva: Aspekt Press [in Russian].
Andrieieva, O. V. (2004). Analiz motyvatsiinykh teorii u sferi ozdorovchoi fizychnoi kultury ta rekreatsii [Analysis of motivational theories in the field of health physical culture and recreation]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu [Theory and methods of physical education and sports], 2, 81-84 [in Ukrainian].
Antonova, N. A. (2003). Tcennostnye orientatcii v sisteme lichnostnykh kachestv studentov vysshego pedagogicheskogo uchebnogo zavedeniia [Value orientations in the system of personal qualities of students of a higher pedagogical educational institution]. (PhD diss.). Kiev [in Russian].
Afanasev, A. V. (2010). Nauchnye podkhody k issledovaniiu poniatiia «tcennostnoe otnoshenie» [Scientific approaches to the study of the concept of "value attitude"]. Mir nauki, kultury, obrazovaniia [The world of science, culture, education], 1 (20), 194-197 [in Russian].
Bazylevych, N. (2012). Osoblyvosti formuvannia motyvatsiino-tsinnisnoho stavlennia studentiv do fizychnoi kultury [Features of formation of motivational and value attitude of students to physical culture]. Sportyvnyi visnyk Prydniprov’ia [Sports Bulletin of the Dnieper], 2, 43-45 [in Ukrainian].
Bezverkhnia, H., & Dikhtiarenko, V. (2011). Vplyv tsinnisnykh oriientatsii na vidnoshennia do fizychnoho vykhovannia studentok pedahohichnoho vyshchoho navchalnoho zakladu [Influence of value orientations on the attitude to physical education of female students of pedagogical higher educational institution]. Sportyvnyi visnyk Prydniprov’ia [Sports Bulletin of the Dnieper], 1, 17-21 [in Ukrainian].
Zaniuk, S. S. (2002). Psykholohiia motyvatsii [Psychology of motivation]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Oleinik, N. A. (Ed.). (2009). Zdorove formiruiushchie tekhnologii v kontekste gendernogo podkhoda [Health-forming technologies in the context of a gender approach]: kol. monografiia. Kharkov: KhGAFK [in Russian].
Korol, S. A. (2011). Motyvatsiia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei do fizkulturno-ozdorovchykh zaniat [Motivation of students of technical specialties to physical culture and health classes]. In Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Bulletin of Chernihiv State Pedagogical University]: zb. nauk. prats (Is. 91, vol. 1, pp. 235-238). Chernihiv [in Ukrainian].
Krutcevich, T., Marchenko, O., & Bilichenko, E. (2012). Gendernye osobennosti iunoshei i devushek, zanimaiushchikhsia i ne zanimaiushchikhsia sportom [Gender characteristics of boys and girls involved and not involved in sports]. Sportyvnyi visnyk Prydniprov’ia [Sports Bulletin of the Dnieper], 2, 14-17 [in Russian].
Krutsevych, T., Marchenko, O., & Kholodova, O. (2020). Krytychni periody u formuvanni motyvatsii do zaniat rukhovoiu aktyvnistiu shkoliariv z urakhuvanniam yikh hendernykh kharakterystyk [Critical periods in the formation of motivation to engage in physical activity of students, taking into account their gender characteristics]. Sportyvnyi visnyk Prydniprov’ia [Sports Bulletin of the Dnieper], 1, 278-289 [in Ukrainian].
Krutsevych, T., & Malakhova, Zh. (2020). Problemy reformuvan u systemi fizychnoho vykhovannia zakladiv vyshchoi osvity [Problems of reforms in the system of physical education of higher education institutions]. Sportyvnyi visnyk Prydniprov’ia [Sports Bulletin of the Dnieper], 1, 268-278 [in Ukrainian].
Krutsevych, T. Yu., & Petrovskyi, V. V. (2008). Fizychne vykhovannia yak sotsialne yavyshche [Physical education as a social phenomenon]. In T. Yu. Krutsevych (Ed.), Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methods of physical education]: pidruchnyk (Vol. 1, pp. 22-46). Kyiv: Olimp. lit-ra [in Ukrainian].
Lysak, I. (2013). Doslidzhennia tsinnisnykh oriientatsii shkoliariv 8-kh klasiv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Research of value orientations of 8th grade students in the process of physical education]. In Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine]: zb. nauk. prats v haluzi fiz. vykh., sportu i zdorov’ia liudyny (Is. 17, vol. 2, pp. 92-98). Lviv: LDUFK [in Ukrainian].
Marchenko, O. Yu. (2011). Vplyv zaniat sportom na formuvannia zahalnykh zhyttievykh ta tsinnisnykh oriientatsii studentiv VNZ [The influence of sports on the formation of general life and value orientations of university students]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 3, 109-111 [in Ukrainian].
Prykhodko, V. (2020). Obgruntuvannia potreby i vrakhuvannia hendernoho aspektu v systemi sportyvnoi pidhotovky [Substantiation of the need and consideration of the gender aspect in the system of sports training]. Sportyvnyi visnyk Prydniprov’ia [Sports Bulletin of the Dnieper], 1, 118-131 [in Ukrainian].
Sainchuk, M. M. (2012). Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii v sferi fizychnoi kultury i sportu uchniv starshykh klasiv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Formation of value orientations in the field of physical culture and sports of high school students in the process of physical education]. (Extended abstract of PhD diss.) Kyiv [in Ukrainian].
Semenets, N. V., & Semenets, N. N. (2011). Motyvatsiia studentskoi molodi do zaniat fizychnoiu kulturoiu ta sportom [Motivation of student youth to physical culture and sports]. In Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia, reabilitatsii, sportu ta turyzmu [Current issues of physical education, rehabilitation, sports and tourism]: III Mizhnar. nauk.-prakt. konf.: tezy dopovidei (pp. 234-236). Zaporizhzhia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).