Творчий тандем С. Дехтярев – П. Ковальова-Жемчугова і питання сольного вокального виконавства у хоровому концерті доби класицизму
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-2(203)-69-73Ключові слова:
хоровий концерт доби класицизму; сольне вокальне виконавство; сольно-ансамблеві побудови; С. Дехтярев; П. Ковальова-ЖемчуговаАнотація
Досліджено прояв ознак сольного вокального виконавства у хорових концертах С. Дехтярева, написаних у творчому тандемі з відомою оперною співачкою П. Ковальовою-Жемчуговою. Доведено, що низка хорових концертів С. Дехтярева, написаних протягом 1798–1803 років, має надзвичайно розвинену партію сопрано-соло. Ця партія була написана спеціально для П. Ковальової-Жемчугової, у розрахунку на виконавські можливості її оперного голосу. Хористи, навчені основам церковного співу, не могли впоратися із таким матеріалом, оскільки для цього була потрібна спеціальна вокальна підготовка. Проаналізовано хоровий концерт С. Дехтярева «Терпя потерпіх Господа», який має технічно складну та інтонаційно виразну партію сопрано-соло.
Посилання
Гобдич М. Духовний концерт «Сей день радости» Степана Дегтярьова: походження, датування, особливості стилю. Нова педагогічна думка. 2019. № 1 (97). С. 158–161.
Дегтярeв С. А. Двенадцать духовных концертов. Для хора без сопровождения / предисл., коммент. и науч. реконструкция концертов № 1–8 А. В. Лебедевой-Емелиной, № 9–12 Н.И. Тетериной. Москва : Живоносный источник, 2006. 196 с.
Елизарова Н. Крепостная актриса П. И. Ковалёва-Жемчугова. Москва, 1969. 32 с.
Жемчугова (Ковалёва) Прасковья Ивановна. Театральная энциклопедия. Москва, 1963. Т. 2. С. 671–672.
Жемчугова (Ковалёва) Прасковья Ивановна. Музыкальная энциклопедия. Москва, 1974. Т. 2. С. 390–391.
Корній Л. Історія української музики. Ч. 2 : Друга половина ХVІІІ століття. Київ ; Харків ; Нью-Йорк : Вид-во М. П. Коць, 1998. 387 с.
Кутасевич А. В. Стильова диференціація духовно-музичних спадщин Степана Дегтярьова та Артема Веделя : питання авторства творів суперечливої атрибуції : дис. … канд. мист. : 17.00.03 / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2015. 416 с.
Лебедева-Емелина А. В. Русская духовная музыка эпохи классицизма (1765–1825). Каталог произведений. Москва : Прогресс-Традиция, 2004. 656 с.
Левашев Е. М. С. А. Дегтярёв. История русской музыки. Т. 4: 1800–1825. Москва : Музыка, 1986. С. 184–208.
Лепская Л. А. Репертуар крепостного театра Шереметевых : каталог пьес. Москва : ГЦТМ, 1996. 174 с.
Маринчик П. Ф. Недопетая песня: Необычайная жизнь П. И. Жемчуговой. Ленинград ; Москва : Искусство, 1965. 147 с.
Портнова Т. В. Театры графа П. Б. Шереметева в Кусково: к проблеме формирования визуально-художественной структуры. Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2021. № 5 (76). С. 84–97.
Рогов А. Шереметев и Жемчугова. Москва : Вагриус, 2007. 272 с.
Шуміліна О. Нові документальні відомості про родини українських композиторів другої половини ХVIII ст. Українська музика. 2020. № 1 (35). С. 15–21.
References
Hobdych, M. (2019). Dukhovnyi kontsert «Sei den radosty» Stepana Dehtiarova: pokhodzhennia, datuvannia, osoblyvosti styliu [Sacred concert «Sey den radosty » by Stepan Dehtyarev: origin, dating, features of style]. Nova pedahohichna dumka [New pedagogical thought], 1 (97), 158-161 [in Ukrainian].
Degtyarev, S. A. (2006). Dvenadtcat dukhovnykh kontcertov. Dlia khora bez soprovozhdeniia [Twelve sacred concerts. For chorus unaccompanied]. Preface, comments. and scientific. reconstruction of concerts No. 1–8 by A.V. Lebedeva-Emelina, No. 9–12 by N.I. Teterina. Moskva: Life-giving source [in Russian].
Yelizarova, N. (1969). Krepostnaia aktrisa P. I. Kovaleva-Zhemchugova [Serf actress P. I. Kovalyova-Zhemchugova]. Moskva [in Russian].
Zhemchugova (Kovaleva) Praskovia Ivanovna [Zhemchugova (Kovaleva), Praskovya Ivanovna]. (1963). In Teatralnaia entciklopediia [Theatrical encyclopedia]. (Vol. 2, pp. 671-672) Moskva [in Russian].
Zhemchugova (Kovaleva) Praskovia Ivanovna [Zhemchugova (Kovaleva), Praskovya Ivanovna]. (1974). In Muzykalnaia entciklopediia [Musical encyclopedia] (Vol. 2, pp. 390-391). Moskva [in Russian].
Korniy, L. (1998). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music] (Part 2). Kyiv; Kharkiv; New-York: Vyd-vo M. P. Kots [in Ukrainian].
Kutasevich, A. V. (2015). Stylova dyferentsiatsiia dukhovno-muzychnykh spadshchyn Stepana Dehtiarova ta Artema Vedelia : pytannia avtorstva tvoriv superechlyvoi atrybutsii [Stylistic differentiation of sacred and musical heritage of Stepan Degtyarev and Artem Vedel: questions of authorship of works of contradictory attribution]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Lebedeva-Emelina, A. V. (2004). Russkaia dukhovnaia muzyka epokhi klassitcizma (1765–1825) [Russian sacred music of the era of classicism (1765-1825)]: catalog of works. Moskva: Progress-Tradition [in Russian].
Levashev, E. M. (1986). S. A. Degtiarev [S. A. Degtyarev]. Istoriia russkoi muzyki [History of Russian music] (Vol. 4: 1800-1825, pp. 184–208). Moskva: Music [in Russian].
Lepskaya, L. A. (1996). Repertuar krepostnogo teatra Sheremetevykh [Repertoire of the Sheremetevs' serf theater]: catalog of plays. Moskva: GCzTM [in Russian].
Marinchik, P. F. (1965). Nedopetaia pesnia: Neobychainaia zhizn P. I. Zhemchugovoi [The Unfinished Song: The Extraordinary Life of P. I. Zhemchugova]. Leningrad; Moskva: Art [in Russian].
Portnova ,T. V. (2021). Teatry grafa P. B. Sheremeteva v Kuskovo: k probleme formirovaniia vizualno-khudozhestvennoi struktury [Theaters of Count P. B. Sheremetev in Kuskovo: on the problem of the formation of visual and artistic structure]. Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ia. Vaganovoi [Bulletin of the Academy of Russian Ballet. A. Ya. Vaganova], 5 (76), 84-97 [in Russian].
Rogov, A. (2007). Sheremetev i Zhemchugova [Sheremetev and Zhemchugova]. Moskva: Vagrius [in Russian].
Shumilina, O. (2020). Novi dokumentalni vidomosti pro rodyny ukrainskykh kompozytoriv druhoi polovyny XVIII st. [New documentary information about the families of Ukrainian composers of the second half of the eighteenth century]. Ukrainska muzyka [Ukrainian music], 1 (35), 15-21 [in Ukrainian].
Варіант прізвища «Дехтярев», якій ми застосовуємо у статті, відповідає наявному у прижиттєвих документальних джерелах. правопису і є автентичним, див. джерело: [14].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).