Управлінська компетентність керівника закладу дошкільної освіти: теоретичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-2(203)-22-25Ключові слова:
компетентність; управлінська компетентність керівника; заклад дошкільної освіти; менеджер в освітіАнотація
Зроблено спробу проаналізувати поняття «компетентність», «управлінська компетентність», «керівник закладу освіти» у психолого-педагогічній площині. З’ясовано, що компетентність є особистісною характеристикою індивіда, а управлінська компетентність визначається як набір особистісних якостей і професійних здібностей управлінця, який здатний до постійного професійного самовдосконалення, має високий рівень інтелектуального розвитку та моральної культури.
Посилання
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 45–50.
Білик Н. І. Теоретичні і методичні засади управління адаптивно-педагогічним проектуванням регіональних освітніх систем підвищення кваліфікації педагогічних працівників : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.06. Черкаси, 2016. 40 с.
Білянін Г. І. Управлінська компетентність менеджера в системі безперервної освіти. Народна освіта. 2013. Вип. 3 (21), URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=1508
Головань М. С. Компетенція та компетентність: порівняльний аналіз понять. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011. № 8 (18). С. 224–234.
Зязюн І. А. Філософія педагогічної якості в системі неперервної освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. № 25. С. 13–18.
Лугова В. М., Сєріков Д. О. Напрями розвитку професійної Я-концепції керівника. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва : матеріали VIІІ Міжнар. наук.‐практ. конф. Харків, 2014, С. 86–87.
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посіб. Київ, 2007. 656 с.
Москалик Г. Ф. Освіта майбутнього: погляд філософа. Гілея. 2016. Вип. 105 (2). С. 295–297.
Олешко П., Кінах Н. Структура управлінської компетентності керівника освітнього закладу в системі післядипломної педагогічної освіти. Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки. 2019. Вип. 9 (38). С. 113–132.
Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 15–24.
Попова О І. Управлінська компетентність як необхідна складова професіоналізму сучасного фахівця. Управління в освіті : зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. конф., 14–16 квіт. 2011 р. / Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2011. С. 258–260.
Розвиток управлінської культури керівників професійно-технічних навчальних закладів : посіб. / уклад.: В. І. Свистун, В. С. Болгаріна, В. А. Григор’єва, Г. В. Єльникова, Л. Д. Кузьмінська, Ю. С. Палькевич, Л. М. Петренко; за ред. В. І. Свистун. Київ : ІПТО НАПН України, 2015. 141 с.
Управлінська діяльність керівника навчального закладу : навч. посіб. / уклад. Л. А. Мартинець. Вінниця, 2018. 196 с.
Шаповал Р. В. Формування управлінської компетентності керівника дошкільного навчального закладу : дис. ... канд. наук : 13.00.04 / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2009. 218 с.
Шоутен Т., Даниленко Л., Зайченко О., Софій Н. Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти. Київ : СПД ФО Парашин К. С., 2009. 112 с.
References
Bibik, N. M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competence approach: reflective application analysis]. In O. V. Ovcharuk (Ed.), Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: Library on educational policy] (pp. 45-50). Kyiv: «K.I.S.» [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2016). Teoretychni i metodychni zasady upravlinnia adaptyvno-pedahohichnym proektuvanniam rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Theoretical and methodical bases of management of adaptive and pedagogical designing of regional educational systems of advanced training of pedagogical workers]. (Extended abstract of D diss.). Cherkasy [in Ukrainian].
Bilianin, H. I. (2013). Upravlinska kompetentnist menedzhera v systemi bezperervnoi osvity [Managerial competence of the manager in the system of continuing education]. Narodna osvita [Public education], 3 (21), Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=1508 [in Ukrainian].
Holovan, M. S. (2011). Kompetentsiia ta kompetentnist: porivnialnyi analiz poniat [Competence and competence: a comparative analysis of concepts]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 8 (18), 224-234 [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2005). Filosofiia pedahohichnoi yakosti v systemi neperervnoi osvity [Philosophy of pedagogical quality in the system of continuing education]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr State University named after Ivan Franko], 25, 13-18 [in Ukrainian].
Luhova, V. M., & Sierikov, D. O. (2014). Napriamy rozvytku profesiinoi Ya-kontseptsii kerivnyka [Directions of development of the professional self-concept of the head]. In Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva [Problems and prospects of business development]: materialy VIII Mizhnar. nauk.‐prakt. konf. (pp. 86-87). Kharkiv [in Ukrainian].
Moiseiuk, N. Ye. (2007). Pedahohika [Pedagogy]: navch. posib. Kyiv [in Ukrainian].
Moskalyk, H. F. (2016). Osvita maibutnoho: pohliad filosofa [Education of the future: the view of the philosopher]. Hileia [Gilea], 105 (2), 295-297 [in Ukrainian].
Oleshko, P., & Kinakh, N. (2019). Struktura upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka osvitnoho zakladu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [The structure of managerial competence of the head of an educational institution in the system of postgraduate pedagogical education]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Pedagogical sciences], 9 (38), 113-132 [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2004). Teoriia ta praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain [Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries]. In O. V. Ovcharuk (Ed.), Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: Library on educational policy] (pp. 15-24). Kyiv: «K.I.S.» [in Ukrainian].
Popova, O. I. (2011). Upravlinska kompetentnist yak neobkhidna skladova profesionalizmu suchasnoho fakhivtsia [Management competence as a necessary component of the professionalism of a modern specialist]. In Upravlinnia v osviti [Management in education]: zbirnyk materialiv V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 258-260). Lviv: Vyd-vo Lvivskoi politekhniky [in Ukrainian].
Svystun, V. I. (Ed.). (2015). Rozvytok upravlinskoi kultury kerivnykiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Development of managerial culture of heads of vocational schools]: posibnyk. Kyiv: IPTO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Martynets, L. A. (Comps.). (2018). Upravlinska diialnist kerivnyka navchalnoho zakladu [Management activities of the head of the educational institution]: navch. posib. Vinnytsia [in Ukrainian].
Shapoval, R. V. (2009). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka doshkilnoho navchalnoho zakladu [Formation of managerial competence of the head of the preschool educational institution]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Shouten, T., Danylenko, L., Zaichenko, O., & Sofii, N. (2009). Menedzhment kerivnykiv zakladiv doshkilnoi i pochatkovoi osvity [Management of heads of preschool and primary education institutions]. Kyiv: SPD FO Parashyn K.S. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).