Інклюзивна група у закладі дошкільної освіти як ресурсне середовище успішної соціальної орієнтації та адаптації дітей дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-2(203)-65-68Ключові слова:
діти з особливими освітніми потребами; інклюзивна група; соціальна орієнтація; адаптація; соціальне середовище; заклад дошкільної освітиАнотація
Висвітлено питання соціальної орієнтації та адаптації дітей дошкільного віку завдяки створенню інклюзивної групи у закладі дошкільної освіти. Формування соціальної поведінки дітей у дошкільному віці має інтенсивний характер. Урахування цього необхідно для успішної соціальної орієнтації та адаптації дітей з ООП в інклюзивній групі, а саме формування у них позитивних стрижневих рис особистості у процесі соціалізації. Уточнено засоби, феномени та чинники соціалізації особистості дитини, що розглядаються як компоненти ресурсного середовища. Визначено напрями соціалізації дітей в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти та розглянуто значення батьків і колективу закладу дошкільної освіти у процесі соціальної орієнтації та адаптації дітей дошкільного віку.
Посилання
Авдєєва С. О. До педагогічного супроводу дітей із особливими освітніми потребами. Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорізької області у 2013−2014 навчальному році : метод. рек. / упоряд.: В. Я. Ястребова, Т. Г. Вєрозубова. Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд, 2013. Ч. 1. С. 99−104.
Засенко В., Прохоренко Л. Освіта «особливих» дітей: стратегія розвитку. Рідна школа. 2019. № 3–4. С. 48–52.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с.
Кузава І. Б. Інклюзивна освіта дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку: теорія та методика : монографія. Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2013. 292 с.
Лебідь С., Черепенько І. Фактори підвищення ефективності соціалізуючого впливу на особистість дитини з особливими освітніми потребами в освітньому просторі. Новітні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному навчальному просторі закладів загальної середньої освіти : збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Дніпро, 22–23 жовт. 2020 р.) / ред. колегія: В. В. Сиченко, Р. С. Аронова, В. М. Швидун, Н. А. Крупенина, О. О. Базилевська. Дніпро. 2020. С. 199–201.
Методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання в закладах освіти: додаток до листа МОН України від 26.06.2019 № 1/9-409.
Порошенко М. А. Інклюзивна освіта : навч. посіб. Київ : ТОВ «Агентство Україна», 2019. 300 с.
Середовище, що належить дітям: порадник для педагогів закладів дошкільної освіти / упоряд.: Н. Софій, Ю. Найда ; за заг. ред. В. В. Засенка. Київ : СПД ФО Парашин К.С., 2019. 68 с.
Стригунова А. І. Соціально-побутове орієнтування як засіб формування комунікативних умінь у дітей з порушенням розумового розвитку. Актуальні питання корекційної освіти. 2017. Вип. 9. С. 232–242.
Тарабасова Л. Г. Соціалізація дітей з особливостями психофізичного розвитку. Новітні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному навчальному просторі закладів загальної середньої освіти: збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Дніпро, 22–23 жовт. 2020 р.) / ред. колегія: В. В. Сиченко, Р. С. Аронова, В. М. Швидун, Н. А. Крупенина, О. О. Базилевська. Дніпро. 2020. С. 216–220.
Шевців З. М. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 248 с.
References
Avdyeyeva, S. O., Yastrebova, V. Ya., & Vyerozubova, T. H. (2013). Do pedahohichnoho suprovodu ditey iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy [To the pedagogical support of children with special educational needs]. In V. Ya. Yastrebova, T. H. Vierozubova (Comps.), Osnovni oriientyry rozvytku systemy osvity Zaporizkoi oblasti u 2013−2014 navchalnomu rotsi [The main guidelines for the development of the education system of Zaporizhzhya region in the 2013−2014 academic year]: metod. rek. (Part 1, pp. 99-104). Zaporizhzhya: Aktsent Invest-Treyd [in Ukrainian].
Zasenko, V., & Prokhorenko, L. (2019). Osvita «osoblyvykh» ditey: stratehiya rozvytku [Education of "special" children: development strategy]. Ridna shkola [Native school], 3-4, 48-52 [in Ukrainian].
Kolupayeva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2016). Inklyuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive education: from basics to practice]: monohrafiya. Kyiv: TOV «ATOPOL» [in Ukrainian].
Kolupayeva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannya ditey z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inklyuzyvnomu seredovyshchi [Teaching children with special educational needs in an inclusive environment]: navchalno-metodychnyy posibnyk. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Kuzava, I. B. (2013). Inklyuzyvna osvita doshkilnykiv, yaki potrebuyut korektsiyi psykhofizychnoho rozvytku: teoriya ta metodyka [Inclusive education of preschoolers who need correction of psychophysical development: theory and methodology]: monohrafiya. Lutsk: PP Ivanyuk V. P. [in Ukrainian].
Lebid, S., & Cherepenko, I. (2020). Faktory pidvyshchennia efektyvnosti sotsializuiuchoho vplyvu na osobystist dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v osvitnomu prostori [Factors for improving the effectiveness of socializing influence on the personality of a child with special educational needs in the educational space]. In Novitni tekhnolohii psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu prostori zakladiv zahalnoi serednoi osvity [New technologies of psychological and pedagogical support of children with special educational needs in the inclusive educational space of general secondary education]: zbirnyk materialiv Vseukr. naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (pp. 199-201). Dnipro [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsiyi shchodo orhanizatsiyi inklyuzyvnoho navchannya v zakladakh osvity [Methodical recommendations on the organization of inclusive education in educational institutions]: dodatok do lysta MON Ukrayiny vid 26.06.2019 № 1/9-409 [in Ukrainian].
Poroshenko, M. A. (2019). Inklyuzyvna osvita [Inclusive education]: navchalnyy posibnyk. Kyiv: TOV «Ahent·stvo Ukrayina» [in Ukrainian].
Sofiy, N., Nayda, Yu. (Comps.). (2019). Seredovyshche, shcho nalezhyt ditiam: poradnyk dlia pedahohiv zakladiv doshkilnoi osvity [The environment that belongs to children: a guide for teachers of preschool education]. Kyiv: SPD FO Parashyn K.S. [in Ukrainian].
Stryhunova, A. I. (2017 Sotsialno-pobutove oriientuvannia yak zasib formuvannia komunikatyvnykh umin u ditei z porushenniam rozumovoho rozvytku [Socio-domestic orientation as a means of forming communicative skills in children with intellectual disabilities]. Aktualni pytannya korektsiynoyi osvity [Current issues of correctional education], 9, 232-242 [in Ukrainian].
Tarabasova, L. H. (2020). Sotsializatsiya ditey z osoblyvostyamy psykhofizychnoho rozvytku [Socialization of children with psychophysical development]. In Novitni tekhnolohii psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu prostori zakladiv zahalnoi serednoi osvity [New technologies of psychological and pedagogical support of children with special educational needs in the inclusive educational space of general secondary education]: zbirnyk materialiv Vseukr. naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (pp. 216-220). Dnipro [in Ukrainian].
Shevtsiv, Z. M. (2016). Osnovy inklyuzyvnoyi pedahohiky [Fundamentals of inclusive pedagogy]: pidruchnyk. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).