Підтримка продуктивності праці педагогів шляхом формування соціально-психологічного клімату в процесі управління персоналом закладу дошкільної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-41-45Ключові слова:
socio-psychological climate; educational staff; managerial decisions; interpersonal interaction; collective interaction; leadership styleАнотація
Досліджено поняття «соціально-психологічний клімат» і фактори, що впливають на соціально-психологічний клімат у колективі; визначено вплив позитивного та негативного соціально-психологічного клімату на продуктивність праці педагогів; винайдено шляхи формування та підтримки соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі в процесі управлінської діяльності керівника закладу дошкільної освіти. Автор приділяє увагу міжособистісній та колективній взаємодії педагогів та керівника дошкільного закладу в процесі колективного вирішення педагогічних завдань та аналізує стилі керівництва, їх реалізацію в різних колективах та їх вплив на соціально-психологічний клімат у педагогічному колективі. дошкільна освіта.
Посилання
Аксенова И. С., Касаткина Н. С. Формирование благоприятного социально-психологического климата в педагогическом коллективе. Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2013. № 10 (15). С. 83–100.
Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту : навч. посіб. Київ : Либідь, 2004. 424 с.
Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) : монографія. Київ : МАУП, 2000. 286 с.
Комарова В. А. Основні принципи й методи ефективного управління персоналом. Ефективність державного управління : зб. наук. пр. / за заг. ред.: В. С. Загорський, А. В. Ліпенцева. Львів, 2010. Вип. 24. С. 188–195.
Лосева Н. А., Сергейчук О. С. Организационно-педагогические условия формирования благоприятного социально-психологического климата в коллективе дошкольного образовательного учереждения. Концепт : научно-методический электронный журнал. 2015. Т. 13. С. 3481–3485. URL: https://e-koncept.ru/2015/85697.htm.
Молочко М. В. Створення сприятливого соціально-психологічного клімату як передумови ефективної діяльності педагогічного колективу дошкільного закладу. Наукові записки. Педагогіка і психологія. Вінниця, 2002. Вип. 6. С. 36–40.
Москалик Г. Ф. Формування нових правил та норм функціонування освіти: філософські погляди. Постметодика. Актуальні питання сучасної педагогіки. 2017. № 2–3 (127–128). С. 60.
Процесно-структурований менеджмент: методологія та інструментарій : монографія / О. Є. Кузьмін, І. В. Алексєєв, О. Г. Мельник, Н. Я. Петришин та ін. ; за ред. О .Є. Кузьміна. Львів : Растр-7, 2013. 428 с.
Романов А. Д. Дослідження факторів впливу на соціально-психологічну домінанту системи управління персоналом. Науковий вісник Ужгородського університету. Економіка. 2015. Вип. 2. С. 229–233.
Сосновенко Н. Соціально-психологічний клімат педагогічного колективу. Практичний психолог: школа. 2013. № 4. С. 29–32.
References
Aksenova, I. S., & Kasatkina, N. S. (2013). Formirovanie blagopriiatnogo sotcialno-psikhologicheskogo klimata v pedagogicheskom kolektive [Formation of a favorable socio-psychological climate in the teaching staff]. Vestnik Cheliabinskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Bulletin of the Chelyabinsk State Pedagogical University], 10 (15), 83-100 [in Russian].
Karamushka, L. M. (2004). Psykholohiia osvitnoho menedzhmentu [Psychology of educational management]: navch. posib. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Kolominskyi, N. L. (2000). Psykholohiia menedzhmentu v osviti (sotsialno-psykholohichnyi aspekt) [Psychology of management in education (socio-psychological aspect)]: monohrafiia. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].
Komarova, V. A. (2010). Osnovni pryntsypy y metody efektyvnoho upravlinnia personalom [Basic principles and methods of effective personnel management]. In V. S. Zahorskyi, A. V. Lipentseva (Eds.), Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia [Efficiency of public administration]: zb. nauk. pr. (Is. 24, pp. 188-195). Lviv [in Ukrainian].
Loseva, N. A., & Sergeichuk, O. S. (2015). Organizatcionno-pedagogicheskie usloviia formirovaniia blagopriiatnogo sotcialno-psikhologicheskogo klimata v kolektive doshkolnogo obrazovatelnogo ucherezhdeniia [Organizational and pedagogical conditions for the formation of a favorable socio-psychological climate in the team of a preschool educational institution]. Kontcept [Concept], 13, 3481-3485. Retrieved from https://e-koncept.ru/2015/85697.htm [in Russian].
Molochko, M. V. (2002). Stvorennia spryiatlyvoho sotsialno-psykholohichnoho klimatu yak peredumovy efektyvnoi diialnosti pedahohichnoho kolektyvu doshkilnoho zakladu [Creating a favorable socio-psychological climate as a prerequisite for effective activities of the teaching staff of the preschool institution]. In Naukovi zapysky. Pedahohika i psykholohiia [Proceedings. Pedagogy and psychology] (Is. 6, pp. 36-40). Vinnytsia [in Ukrainian].
Moskalyk, H. F. (2017). Formuvannia novykh pravyl ta norm funktsionuvannia osvity: filosofski pohliady [Formation of new rules and norms of education: philosophical views]. Postmetodyka. Aktualni pytannia suchasnoi pedahohiky [Postmethodology. Current issues of modern pedagogy], 2-3 (127-128), 60 [in Ukrainian].
Kuzmin, O. Ye. (Ed.). (2013). Protsesno-strukturovanyi menedzhment: metodolohiia ta instrumentarii [Process-structured management: methodology and tools]: monohrafiia. Lviv: Rastr-7 [in Ukrainian].
Romanov, A. D. (2015). Doslidzhennia faktoriv vplyvu na sotsialno-psykholohichnu dominantu systemy upravlinnia personalom [Research of factors influencing the socio-psychological dominance of the personnel management system]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Ekonomika [Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Economy], 2, 229-233 [in Ukrainian].
Sosnovenko, N. (2013). Sotsialno-psykholohichnyi klimat pedahohichnoho kolektyvu [Socio-psychological climate of the teaching staff]. Praktychnyi psykholoh: shkola [Practical psychologist: school], 4, 29-32 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).