Інформаційно-аналітичний супровід підготовки наукових кадрів: трансдисциплінарний підхід
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-31-36Ключові слова:
інформаційно-аналітичний супровід; наукові кадри; кадри вищої кваліфікації; наукова підготовка; трансдисциплінарність; трансдисциплінарний підхід; цифровізаціяАнотація
Порушується проблема інноватизації підготовки наукових кадрів у вітчизняній системі освіти. Проаналізовано основний контент нормативно-правової бази здійснення підготовки наукових кадрів. Розкрито актуальні аспекти інформаційно-аналітичної підтримки проведення наукових досліджень, виділено основні сфери наукової освіти та важливість наступності наукової підготовки. Визначено основні напрями дослідження інформаційно-аналітичного забезпечення в умовах трансдисциплінарної організації наукової діяльності за різними ланками освіти. Акцентовано увагу саме на застосуванні методології трансдисциплінарності щодо інформаційно-аналітичного супроводу підготовки наукових кадрів в умовах вітчизняних закладів вищої освіти та наукових дослідницьких інституцій (наукових установ). Визначено, що інформаційно-аналітичний супровід підготовки наукових кадрів на засадах трансдисциплінарного підходу підвищує ефективність організації та проведення наукових досліджень на будь-якому етапі становлення майбутнього ученого, наукового працівника тощо.
Посилання
Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довідковий бюлетень. 2020. Вип. 12. 91 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722218/1/Analituchnuy_visnuk_2020-12.pdf.
Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довідковий бюлетень. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ». 2021. Вип. 13. 78 с. URL: https://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=28817; https://lib.iitta.gov.ua/725240/.
Вавіліна Н. І. Підготовка наукових кадрів як основа формування інтелектуального капіталу країни. Science, Technologies, Innovations. 2019. Вип. 4. С. 16–27. DOI: http://doi.org/10.35668/2520-6524-2019-4-03.
Закон України «Про вищу освіту». URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Закон України «Про освіту». URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text.
Наказ МОН «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти» від 16.01.2020 р. № 54. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/71055.
Національний освітній глосарій: вища освіта. URL: http://ihed.org.ua/images/doc/04_2016_glossariy_Visha_osvita_2014_tempus-office.pdf.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» від 29.04.2015 р. № 266. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-п.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження ліцензійних умов провадження освітньої діяльності» від 30.12.2015 р. № 1187. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-п/page.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» від 23.11.2011 р. № 1341. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п.
Решетняк О. І. Особливості підготовки наукових кадрів у системах вищої освіти країн світу. Економіка та держава. 2020. Вип. 4. С. 96–103. DOI: http://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.4.96.
Ростока М. Л. STEM-підхід у контексті формування інтелектуального потенціалу України. Наукові записки Малої академії наук України. Педагогічні науки. 2017. Вип. 10. С. 60–67.
Ростока М., Савченко І., Храпач Г. Концептуальні аспекти створення загальнодержавної мережевої інформаційно-аналітичної системи оцінювання досягнень учнівської молоді. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2017. Вип. 3 (5). URL: https://lib.iitta.gov.ua/710344/1/17ped3_5rostoka_r.pdf.
Ростока М. Л. Інформаційна аналітика як основний методологічний інструментарій організації наукових досліджень. Інформаційне забезпечення сфери освіти України : матеріали звітної наук.-практ. конф. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2020. С. 82–83. URL: https://lib.iitta.gov.ua/724788/.
Ростока М. Л. (2021). Інформаційний аналіз результатів доробку інституцій НАПН України в контексті методології трансдисциплінарної освіти. Інформаційне забезпечення сфери освіти та науки України : матеріали звітної наук.-практ. конф. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2021. C. 89–91. URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/12/abstracts_collection_2021.pdf.
Education and Training Statistics. URL: https://education.ec.europa.eu/resources-and-tools/education-and-training-statistics.
International Standard Classification of Education (ISCED 2011): UNESCO Institute for Statistics URL: http://www.uis.unesco.org/education/documents/isced-2011-en.pdf.
Fields of Education and Training 2013 (ISCED-F2013): UNESCO Institute for Statistics. URL: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-fields-of-education-training-2013.pdf.
Launch of the 2021 SDG 9.5 Survey of Research and Experimental Development. URL: http://uis.unesco.org/en/news/launch-2021-sdg-9-5-survey-research-and-experimental-development.
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). К. : CS Ltd., 2015. 32 p. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf.
References
Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical Bulletin in the field of education and science]: dovidkovyi biuleten. (2020), 12. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/722218/1/Analituchnuy_visnuk_2020-12.pdf [in Ukrainian].
Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical Bulletin in the field of education and science]: dovidkovyi biuleten. (2021). Vinnytsia: TOV «TVORY», 13. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=28817; https://lib.iitta.gov.ua/725240/ [in Ukrainian].
Vavilina, N. I. (2019). Pidhotovka naukovykh kadriv yak osnova formuvannia intelektualnoho kapitalu krainy [Training of scientific personnel as a basis for the formation of intellectual capital of the country]. Science, Technologies, Innovations, 4, 16-27. DOI: http://doi.org/10.35668/2520-6524-2019-4-03 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine "On Higher Education"]. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist» [Law of Ukraine "On scientific and scientific-technical activities"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text [in Ukrainian].
Nakaz MON «Pro zatverdzhennia Poriadku provedennia monitorynhu yakosti osvity» [Order of the Ministry of Education and Science "On approval of the Procedure for monitoring the quality of education"] vid 16.01.2020 r. № 54. Retrieved from http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/71055 [in Ukrainian].
Natsionalnyi osvitnii hlosarii: vyshcha osvita [National Education Glossary: higher education]. Retrieved from http://ihed.org.ua/images/doc/04_2016_glossariy_Visha_osvita_2014_tempus-office.pdf [in Ukrainian].
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the list of branches of knowledge and specialties in which the training of applicants for higher education"] vid 29.04.2015 r. № 266. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-p [in Ukrainian].
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro zatverdzhennia litsenziinykh umov provadzhennia osvitnoi diialnosti» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of licensing conditions for educational activities"] vid 30.12.2015 r. № 1187. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-p/page [in Ukrainian].
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the National Qualifications Framework"] vid 23.11.2011 r. № 1341. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p [in Ukrainian].
Reshetniak, O. I. (2020). Osoblyvosti pidhotovky naukovykh kadriv u systemakh vyshchoi osvity krain svitu [Features of training of scientific personnel in the systems of higher education of the world]. Ekonomika ta derzhava [Economy and state], 4, 96-103. DOI: http://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.4.96 [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2017). STEM-pidkhid u konteksti formuvannia intelektualnoho potentsialu Ukrainy [STEM approach in the context of forming the intellectual potential of Ukraine]. Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the Small Academy of Sciences of Ukraine. Pedagogical sciences], 10, 60-67 [in Ukrainian].
Rostoka, M., Savchenko, I., & Khrapach, H. (2017). Kontseptualni aspekty stvorennia zahalnoderzhavnoi merezhevoi informatsiino-analitychnoi systemy otsiniuvannia dosiahnen uchnivskoi molodi [Conceptual aspects of creating a nationwide network information-analytical system for assessing student achievement]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive control: theory and practice. Pedagogy], 3 (5). Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/710344/1/ 17ped3_5rostoka_r.pdf [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2020). Informatsiina analityka yak osnovnyi metodolohichnyi instrumentarii orhanizatsii naukovykh doslidzhen [Information analytics as the main methodological tool for organizing research]. In Informatsiine zabezpechennia sfery osvity Ukrainy [Information support of the sphere of education of Ukraine]: materialy zvit. nauk.-prakt. konf. (pp. 82-83). Vinnytsia: TOV «TVORY». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/724788/ [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2021). Informatsiinyi analiz rezultativ dorobku instytutsii NAPN Ukrainy v konteksti metodolohii transdystsyplinarnoi osvity [Information analysis of the results of the work of the institutions of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine in the context of the methodology of transdisciplinary education]. In Informatsiine zabezpechennia sfery osvity ta nauky Ukrainy [Information support of the sphere of education of Ukraine]: materialy zvit. nauk.-prakt. konf. (pp. 89-91). Vinnytsia: TOV «TVORY». Retrieved from http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/12/ abstracts_collection_2021.pdf [in Ukrainian].
Education and Training Statistics. Retrieved from https://education.ec.europa.eu/resources-and-tools/education-and-training-statistics.
International Standard Classification of Education (ISCED 2011): UNESCO Institute for Statistics. Retrieved from http://www.uis.unesco.org/education/documents/isced-2011-en.pdf.
Fields of Education and Training 2013 (ISCED-F2013): UNESCO Institute for Statistics. Retrieved from http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-fields-of-education-training-2013.pdf.
Launch of the 2021 SDG 9.5 Survey of Research and Experimental Development. Retrieved from http://uis.unesco.org/en/news/launch-2021-sdg-9-5-survey-research-and-experimental-development.
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). К.: CS Ltd. Retrieved from https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).