Формування емпатійних здібностей майбутніх медичних працівників
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-6(201)-72-76Ключові слова:
емпатія; емпатичні здібності; форми та види емпатії; компоненти професійної емпатії; майбутні медичні працівники; засоби літературиАнотація
Досліджено поширені дефініції емпатії, її розуміння, розкрито сутність понять «емпатія», «емпатійні здібності»; характеризуються форми та види емпатії, закономірності формування емпатійних здібностей майбутніх медичних працівників; розглянуто питання формування емпатії, як важливого компоненту підготовки майбутніх медичних працівників до професійної діяльності; описано пошук інструментів формування емпатійних здібностей за допомогою різних освітніх практик та стратегій навчання; визначено роль занять із літератури у формуванні емпатійних здібностей майбутніх медичних працівників.
Посилання
Андрейко С., Бобух В. Розвиток емпатійних здібностей майбутніх медичних працівників. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2020: глобалізований простір інновацій : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 28 травня 2020 р. / НАПН України, Ін-т педагогіки НАПН України ; за заг. ред. О. І. Локшиної. Київ ; Біла Церква : Авторитет, 2020. С. 311–313.
Бех І. Д. Виховання особистості : у 2 кн. Київ : Либідь, 2003. Кн. 1. 280 с.
Гоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С. Л. Гумецької. Харків : Віват, 2019. 512 с.
Кравчук Л. В. Емоційно-почуттєвий розвиток дитини молодшого шкільного віку як психологічний чинник засвоєння етичних норм. Педагогічний процес: теорія і практика. 2006. Вип. 5. С. 213–221.
Мітіна С. В. Емпатія як професійно важлива якість медичного фахівця. Науковий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки. 2017. Т. 1, № 1. С. 83–88.
Психологічний словник / авт.-уклад.: В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова ; за. ред. Н. А. Побірченко. Київ : Науковий світ, 2007. 274 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf (дата звернення: 29.11.2021).
Циба В. Т. Системна соціальна психологія : навч. посіб. Київ : Центр навч. літ-ри, 2006. 328 с.
Чубук Р. В. Роль тренінгу як засобу підвищення емпатії в майбутніх соціальних працівників. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя, 2020. Т. 4, № 70. С. 198–204.
Що таке емпатія та як навчитись чуйності у важкі часи / автор Олесь Николенко. Суспільне мовлення України. URL: https://suspilne.media/23111-so-take-empatia-ta-ak-navcitis-cujnosti-u-vazki-casi/ (дата звернення: 29.11.2021).
Емпатія в медичній освіті. КлінКейсКвест : платформа симуляційного навчання. URL: https://clincasequest.academy/empathy/ (дата звернення: 29.11.2021).
References
Andreiko, S., V. (2020). Rozvytok empatiinykh zdibnostei maibutnikh medychnykh pratsivnykiv [Development of empathic abilities of future medical workers]. In O. I. Lokshyna (Ed.), Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita 2020: hlobalizovanyi prostir innovatsii [Pedagogical Comparative Studies and International Education 2020: A Globalized Space of Innovation]: materialy IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 311-313). Kyiv; Bila Tserkva: Avtorytet [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti [Education of personality] (Vol. 2). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Houlman, D. (2019). Emotsiinyi intelekt [Emotional intelligence]. Kharkiv: Vivat [in Ukrainian].
Kravchuk, L. V. (2006). Emotsiino-pochuttievyi rozvytok dytyny molodshoho shkilnoho viku yak psykholohichnyi chynnyk zasvoiennia etychnykh norm [Emotional development of a child of primary school age as a psychological factor in the assimilation of ethical norms]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka [Pedagogical process: theory and practice], 5, 213-221 [in Ukrainian].
Mitina, S. V. (2017). Empatiia yak profesiino vazhlyva yakist medychnoho fakhivtsia [Empathy as a professionally important quality of a medical professional]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of Kherson State University. Psychological sciences], 1, 1, 83-88 [in Ukrainian].
Pobirchenko, N. A. (Ed.). (2007). Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Kyiv: Naukovyi svit. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf [in Ukrainian].
Tsyba, V. T. (2006). Systemna sotsialna psykholohiia [Systemic social psychology]: navch. posib. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].
Chubuk, R. V. (2020). Rol treninhu yak zasobu pidvyshchennia empatii v maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [The role of training as a means of increasing empathy in future social workers]. In Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general education schools]: zb. nauk. prats (Vol. 4, No 70, pp. 198-204). Zaporizhzhia [in Ukrainian].
Nykolenko, O. Shcho take empatiia ta yak navchytys chuinosti u vazhki chasy [What is empathy and how to learn sensitivity in difficult times]. Suspilne movlennia Ukrainy [Public broadcasting of Ukraine]. Retrieved from https://suspilne.media/23111-so-take-empatia-ta-ak-navcitis-cujnosti-u-vazki-casi/ [in Ukrainian].
Empatiia v medychnii osviti [Empathy in medical education]. KlinKeisKvest: platforma symuliatsiinoho navchannia [ClinCaseQuest: a simulation learning platform]. Retrieved from https://clincasequest.academy/empathy/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).