Проблеми професійної підготовки майбутніх учителів до розвитку кар’єри в дискурсі педагогічної теорії
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-4(199)-14-19Ключові слова:
педагогічна освіта, професійна підготовка майбутніх учителів, розвиток професійної кар’єриАнотація
Виокремлено актуальні проблеми професійної підготовки майбутніх учителів до розвитку кар’єри в дискурсі педагогічної теорії. Обґрунтовано, що у впровадженні стратегічних пріоритетів розвитку педагогічної освіти України важливою є підготовка вчителя, зорієнтованого на реалізацію освітніх реформ та розбудову конкурентної, якісної системи освіти й водночас успішного в реалізації професійних та особистісних цілей, вдалої професійної кар’єри. З’ясовано, що в умовах стандартизації вищої педагогічної освіти підготовка майбутнього вчителя має бути спрямована на формування компетентностей, які уможливлять реалізацію ключових завдань кар’єрного зростання (вибір кар’єри; адаптація до кар’єри; планування кар’єри; зміна (повторний вибір) кар’єри; розвиток кар’єри). Визначено авторську позицію щодо переліку принципів підготовки майбутніх учителів до розвитку професійної кар’єри (соціальна та професійна мобільність студентів; практико-орієнтована підготовка у педагогічному закладі вищої освіти; комунікація та освітньо-професійна рефлексія під час організації освітнього процесу; самоорганізація освітньої та наукової діяльності майбутніх учителів на усіх етапах набуття професії; єдність управління та студентського врядування в освітньому процесі; гнучкість і прогностичність розвитку системи вищої педагогічної освіти; колективного співробітництва (корпоративності). Виокремлено й структуровано педагогічні умови розвитку досліджуваного феномена за трьома блоками (організаційно-методичним; мотиваційно-цільовим; змістовим).
Посилання
Гуссерль Э. А. Феноменология [Статья в Британской энциклопедии]. Логос. 1991. № 1. С. 12–21.
Затверджені стандарти вищої освіти. Офіційний вебсайт Міністерства освіти і науки країни. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (Дата звернення 25.08.2021).
Канівець Т. М. Формування психологічної готовності студентів до здійснення майбутньої професійної кар’єри : дис. … канд. психол. наук : 19.00.10 / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. Київ, 2013. 200 с.
Котєнєва Ю. М. Формування уявлень про професійну кар’єру у студентів педагогічного коледжу в процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Держ. заклад «Луганський нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2016. 300 с.
Кутняк С. В. Становление карьеры будущего учителя в процессе профессиональной подготовки. Известия российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2010. № 125. С. 120–127.
Лозовецька В. Т. Професійна кар’єра особистості в сучасних умовах : монографія. Київ, 2015. 279 с.
Морозова Г. П. Организация и методика планирования карьеры менеджера в процессе профессиональной подготовки в вузе : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08. Москва, 2004. 29 с.
Олефіренко Т. О. Використання тренінгів при підготовці майбутніх учителів до побудови професійної кар’єри. Освітній дискурс : зб. наук. праць. / голов. ред. О. П. Кивлюк. Київ : Гілея, 2019. Вип. 17 (10). С. 46–54.
Олефіренко Т. О. Принципи підготовки майбутніх учителів до побудови професійної кар’єри. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Чернігів, 2019. Вип. 4 (160). С. 24–29.
Пригодій М. А. Сучасні аспекти підготовки вчителів технологій : монографія. Чернігів : ЧНПУ імені Т.Г. Шевченка, 2011. 384 с.
Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України № 776 від 16.07.2018 року. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (Дата звернення 25.08.2021).
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки галузі знань 01 Освіта/Педагогіка для другого (магістерського) рівня вищої освіти : Наказ міністерства освіти та науки України від 11 травня 2021 року № 520. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/82566/ (Дата звернення 27.08.2021)
Теорія і методика професійної освіти : навч. посіб. / З. Н. Курлянд, І. О. Бартєнєва, І. М. Богданова, О. А. Галіцан та ін. ; за ред. З. Н. Курлянд. Київ : Знання, 2012. 392 с.
Яровых Ю. В. Карьерный рост педагога: типологизация, проблемы, перспективы. Вестник ТГПУ (TSPU Bulletin). 2014. № 5 (146). С. 13–17.
Abessolo M., Rossier J., Hirschi A. Basic values, career orientations, and career anchors: empirical investigation of relationships. Frontiers in Psychology. 2017. Vol. 8. P. 1–11. URL: https://www.researchgate.net/publication/319645704_Basic_Values_Career_Orientations_and_Career_Anchors_Empirical_Investigation_of_Relationships (Last accessed: 17.07.2021).
Akkermans J., Brenninkmeijer V., Huibers M., & Blonk R. W. B. Competencies for the contemporary career: Development and preliminary validation of the career competencies questionnaire. Journal of Career Development. 2013. № 40 (3). Р. 245–267. URL: https://doi.org/10.1177/0894845312467501
Collins B. The importance of personal branding: uses of personal branding for career development and success [Unpublished bachelor degree thesis, California Polytechnic State University]. Repository for California Polytechnic State University. 2012 URL: https://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1048&context=joursp (Last accessed: 18.05.2021).
Olefirenko T. O., Bobrytska V. I., Batechko N. G., Reva T. D., Chhalo O. M. Involving University Stakeholders in Upgrading the Fostering of Students’ Readiness to Embark on a Career. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2021. Vol. 20. No. 4. P. 152–171. URL: https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/3471.
Perna M. C. Let’s make students career ready – Period. Forbes, 2020. URL: https://www.forbes.com/sites/markcperna/2020/01/28/lets-make-students-career-readyperiod/?sh=d79bfc1de0f3 (Last accessed: 18.05.2021).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).