Scientific and pedagogical schools promotion within the humanistic values development
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-2(197)-12-17Ключові слова:
наукова школа; науково-педагогічна школа; академічний осередок; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна; Національна академія педагогічних наук УкраїниАнотація
В умовах глобалізаційних процесів українська освіта, акумулювавши досягнення педагогічної наукової думки і практики, має потужний потенціал у напрямі інтелектуального, аксіокультурного, естетичного, морально-етичного розвитку особистості. Етнокультурні цінності освіти мають екстраполюватись у європейське середовище з метою утвердження полікультурності, людиноцентризму, гуманістичних принципів, культурологічної та європейсько зорієнтованої парадигми в освітньому просторі України.
Провідною тенденцією розвитку української й світової педагогічної науки є фундаменталізація, що становить підґрунтя «випереджувальної» освіти у контексті забезпечення сталого розвитку суспільства. Фундаментальні засади педагогіки у її інтердисциплінарному вимірі утверджувалися через діяльність університетських та академічних осередків, у яких в історичній ретроспективі формувались наукові школи. Відповідно кристалізація методологічних, теоретичних, практико орієнтованих досягнень наукових шкіл у педагогічно-освітянському середовищі відбувається шляхом збереження наступності поколінь науковців, актуалізації надбань досвідчених учених та їх поєднання з інноваціями молодих науковців. Синтез цих двох пластів науки дає змогу вирішувати актуальні проблеми, що виникають у сучасній педагогічній науці й освітній практиці.
Виникає потреба узагальнення досвіду розвитку наукових шкіл у сучасному освітянсько-педагогічному середовищі України, зокрема в академічних осередках, що репрезентує розвиток педагогічної науки у персонологічному вимірі та підтверджує кристалізацію її фундаментальних засад та інноваційну спрямованість наукового пошуку.
Узагальнено здобутки провідної академічної установи України – Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України імені Івана Зязюна – у персонологічному контексті та окреслено перспективи розвитку наукових шкіл інституту з урахуванням сучасних викликів реформування освіти і науки.
Охарактеризовано напрями розвитку наукових шкіл відомих українських науковців-освітян (І. Зязюна, С. Гончаренка, Н. Ничкало, Л. Лук’янової, Л. Хомич), що сформувались на цінностях педагогічного наставництва, інтелектуального лідерства, емпатійності та етико-естетичних світоглядних орієнтирів.
Посилання
Andrushchenko, V. (2002). Naukovo-pedahohichni poshuky molodykh [Scientific and pedagogical search of youth]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 4 (6), 5-7 [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (2012). Naukovi shkoly v pedahohitsi [Scientific schools in pedagogy]. In V. Kremen, T. Levytsky (Eds.), Stanovlennia i rozvytok naukovo-pedahohichnykh shkil: problemy, dosvid, perspektyvy [Formation and development of scientific and pedagogical schools: problems, experience, prospects]: zb. nauk. pr. (pp. 27-43). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Zerbino, D. D. (1994). Nauchnaia shkola kak fenomen [Scientific school as a phenomenon]. Kiev: Naukova dumka [in Russian].
Lange, K. A. (1971). Organizatciia upravleniia nauchnymi issledovaniiami [Organization of management of scientific research]. Leningrad: Nauka [in Russian].
Leshchenko, M. P. (2012). Naukova shkola akademika Ivana Ziaziuna [The scientific school of Ivan Ziaziun]. In V. Kremen, T. Levytsky (Eds.), Stanovlennia i rozvytok naukovo-pedahohichnykh shkil: problemy, dosvid, perspektyvy [Formation and development of scientific and pedagogical schools: problems, experience, prospects]: zb. nauk. pr. (pp. 259-269). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Nychkalo, N. H. (2016). Kontseptsiia pedahohichnoi maisternosti akademika I. A. Ziaziuna: mizhdystsyplinarni zasady [The concept of pedagogical skills of Academician I. A. Ziaziun: interdisciplinary fundamentals]. In O. A. Dubaseniuk (Ed.), Teoriia i praktyka profesiinoi maisternosti v umovakh tsilezhyttievoho navchannia [Theory and practice of professional skills in terms of lifelong education]: monohrafiia (pp. 20-31). Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].
Nychkalo, N. H. (2013). Tvorcha spadshchyna Vchenoho – narodnyi skarb. Semen Ustymovych Honcharenko [The creative legacy of a scientist is a national treasure, Semen Ustymovych Honcharenko]: bibliohr. pokazhch. NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv: Nilan-LTD [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M. (2015), Fenomen naukovoi shkoly u vyshchii mystetskii osviti [The phenomenon of scientific school in higher art education]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka [Lifelong professional education: theory and practice], 1-2, 38-41 [in Ukrainian].
Rudnytska, O. P. (2005). Pedahohika zahalna ta mystetska [General and art pedagogy]: navch. posib. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan [in Ukrainian].
Semenoh, O. M. (2016). Ya-kontseptsii akademika Nelli Nychkalo [Self-concept of Academician Nellia Nychkalo]. In Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics in pedagogical influence]: zb. nauk. pr. In-t ped. osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy, Poltavskyi nats. ped. un-t im. V. H. Korolenka (Is. 14, pp. 3-15). Poltava [in Ukrainian].
Shkoly v nauke [School in science]. (1977). Moskva: Nauka [in Russian].
Список використаних джерел
Андрущенко В. Науково-педагогічні пошуки молодих. Вища освіта України. 2002. Вип. 4 (6). С. 5–7.
Гончаренко С. У. Наукові школи в педагогіці. Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи : зб. наук. пр. / за ред. В. Кременя, Т. Левицького. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. С. 27–43.
Зербино Д. Д. Научная школа как феномен. Киев : Наукова думка, 1994. 135 с.
Ланге К. А. Организация управления научными исследованиями. Ленинград : Наука, 1971. 246 с.
Лещенко М. П. Наукова школа академіка Івана Зязюна. Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи : зб. наук. пр. / за ред. В. Кременя, Т. Левицького. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. С. 259–269.
Ничкало Н. Г. Концепція педагогічної майстерності академіка І.А. Зязюна: міждисциплінарні засади. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Рута, 2016. С. 20–31.
Ничкало Н. Г. Творча спадщина Вченого – народний скарб. Семен Устимович Гончаренко : бібліогр. покажч. / НАПН України, ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського. Київ : Нілан-ЛТД, 2013. 195 с.
Олексюк О. М. Феномен наукової школи у вищій мистецькій освіті. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. Вип. 1–2. С. 38–41.
Рудницька О. П. Педагогіка загальна та мистецька : навч. посіб. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан, 2005. 360 с.
Семеног О. М. Я-концепції академіка Неллі Ничкало. Естетика і етика педагогічної дії : зб. наук. пр. / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2016. Вип. 14. С. 3–15.
Школы в науке. Москва : Наука, 1977. 523 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).