Професійний портрет учителя початкових класів початку ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-19-21Ключові слова:
церковно-парафіяльні школи; освіта; церква; Полтава; релігія; земстваАнотація
Розглянуто проблеми, що склалися на початку ХІХ століття з появою і активною політикою у системі освіти земств, почали масово з’являтися заклади з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації вчителів початкової освіти. Вже на початку ХХ століття по всій території України була широка мережа шкіл грамотності, народних шкіл, церковно-парафіяльних шкіл разом із закладами підготовки педагогічних працівників. Постать учителя почала виокремлюватися в окремий клас інтелігенції з відповідними особливостями та вимогами.
Навчання в школі здійснювали священики і вчителі. Духовними вчителями були особи, які отримали вищу або нижчу духовну освіту, для того щоб вони могли викладати Закон Божий, церковний спів, старослов'янську грамоту, навчати молитвам й іншим релігійним предметам. Світські викладачі навчали азам грамоти: письму, початків арифметики, краснопису, російській мові.
Посилання
Вараниця А. О. Вчителі народних шкіл у структурі інтелігенції Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Новітня доба. 2013. Вип. 1. С. 166–180.
Волжин Н. А. Состояние учебных заведеній Киевского ученого округа с 1901 по 1911 г. Таблицы к диаграммам. Киев, 1913. 103 с.
Драч О. О. Формування системи оплати праці сільського вчителя в Україні (друга половина XIX – початок XX ст.). Український селянин. 2005. Вип. 9. С. 46
Миронов Б. Социальная история России периода империи (ХVIII – нач. ХХ веков). Генезис личности, демократической семьи, гражданского общества и правового государства : в 2 т. Санкт-Петербург, 1999. Т. 2. 567 с.
Мисак Н. Ф. Українська інтелігенція Галичини наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.: соціально-професійний аспект : автореф. дис. … канд. іст. наук. Львів, 2005. 22 с.
Наше теперҍшне положень ІІІ. Дҍло. 1883. Ч. 23.
Примакова В. В. Вимоги до особистості вчителя початкових класів у працях педагогів-класиків. Таврійський вісник освіти. 2013. № 3 (43). С. 67–74.
References
Varanicia A. O. (2013). Vchitelі narodnih shkіl u strukturі іntelіgencії Galichini drugoї polovini XІX – pochatku XX stolіttia [Teachers of public schools in the structure of the Galician intelligentsia of the second half of the XIX – early XX century]. Novіtnia doba [The new age], 1, 166-180 [in Ukrainian].
Volzhin, N. A. (1913). Sostoianie uchebnyh zavedenіi Kievskogo uchenogo okruga s 1901 po 1911 g. [The state of educational institutions of the Kiev academic district from 1901 to 1911]. Tablicy k diagrammam. Kiev [in Russian].
Drach, O. O. (2005). Formuvannja sistemi oplati pracі sіlskogo vchitelja v Ukrainі (druga polovina XIX – pochatok XX st. ) [Formation of the system of remuneration of a rural teacher in Ukraine (second half of XIX - beginning of XX century)]. Ukrainski selianun [Ukrainian peasant], 9, 46 [in Ukrainian].
Mironov, B. (2000). Social'naia istoria Rossii perioda imperii (XVIII – nach. XX vekov). Genezis lichnosti, demokraticheskoi semi, grazhdanskogo obshhestva i pravovogo gosudarstva [Social history of Russia during the period of the empire (XVIII - early XX centuries). The genesis of personality, democratic family, civil society and the rule of law] (Vol. 2). Sankt-Peterburg [in Russian].
Misak, N. F. Ukrainska іntelіgencіia Galichini naprikіncі XІX – na pochatku XX st.: socіalno-profesіnii aspekt [Ukrainian intelligentsia of Galicia in the late XIX - early XX centuries: socio-professional aspect]. (Extended abstract of PhD diss.). Lvіv [in Ukrainian].
Nashe tepereshne polozheni ІІІ [Our present state ІІІ]. (1883). Dҍlo [Dҍlo], 23 [in Russian].
Prymakova, V. V. (2013). Vymohy do osobystosti vchytelia pochatkovykh klasiv u pratsiakh pedahohiv-klasykiv [Vimogi to the specialness of the teacher of cob classes at the pratsy of pedagogues-classics]. Tavriiskyi visnyk osvity [Tavriyskiy visnik of osviti], 3 (43), 67-74 [ in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).