Неперервна громадянська освіта як технологія національно-патріотичного виховання майбутніх військовослужбовців
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-72-76Ключові слова:
неперервна громадянська освіта; національно-патріотичне виховання; військово-патріотична діяльність; технологічні засоби; допрофесійний етап громадянської освітиАнотація
На засадах аналізу нормативного забезпечення громадянської освіти різних категорій населення України (Конституції України, Закону України «Про освіту» (2017 р.), Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016–2020 роки, Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016–2020 роки, Національної стратегії у сфері прав людини, проєктів Концепції громадянської освіти (2000 р., 2012 р.), Концепції Нової української школи та інших державних документів) та визначення шляхів і засобів реалізації ідеї неперервності розвитку громадянської культури військовослужбовців, з’ясовано, що поняття громадянської освіти отримало сучасне нормативне наповнення, пройшло шлях від дилеми між національно-патріотичним вихованням у значенні патріотизму і громадянським вихованням у значенні прав людини й демократичних цінностей до свого актуального тлумачення як аспекту національно-патріотичного виховання і засобу неперервного формування громадянської культури особистості. Про неперервність громадянської освіти свідчить її розвиток як технології на етапах становлення особистості у середній, вищій школі та в післядипломній освіті: у середній освіті громадянські компетентності набуваються переважно під час освітнього процесу та в позанавчальній діяльності; у вищій освіті – в ході професійної підготовки та в партнерстві з громадськими організаціями; в освіті впродовж життя – у суспільній та професійній діяльності завдяки здатності брати відповідальність за розвиток громади, реалізувати повноцінно право на участь у державному управлінні тощо. визначено специфіку громадянської освіти майбутніх військовослужбовців на її допрофесійному (середня і середня спеціальна освіта) етапі та запропоновано технологічні засоби (духовні, психологічні, освітні, соціальні, фізичні) її впливу на готовність молоді до військово-патріотичної діяльності.
Посилання
Боренько Я. Громадянська освіта в Україні. URL: http://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/171108_citizenship-education- Ukraine-ukr_YB.pdf
Бех І. Д. Молодший школяр у виховному просторі міжособистісних взаємин. Початкова школа. 2011. № 6. С. 1–4.
Вишневський О. Український національний характер та сучасний ідеал виховання української молоді. Педагогічна думка. 2013. № 1. С. 3–8.
Громадянська освіта. Навчальна програма інтегрованого курсу для 10 класів загальноосвітніх навчальних закладів. 2018. URL: mon.gov.ua › app › media › programy-10-11-klas › pr...
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/go/2145-19.
Концепція громадянської освіти (виховання) особистості в умовах розвитку української державності. URL: rpr.org.ua › wp-content › uploads › 2017/11 › 171108
Концепція громадянської освіти і виховання в Україні (проєкт). URL: http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/doc_30112012.doc
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS24863
Національна програма патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-99-%D0%BF#Text
Освіта для демократичного громадянства й освіта з прав людини. Хартія Ради Європи. URL: https://www.coe.int/uk/web/compass/council-of-europecharter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education
Сингаївська С. І. Розвиток прогнозування та саморегуляції моральної поведінки молодших школярів. Система цінностей як регулятор педагогічної взаємодії. Київ : Відродження, 2016. С. 176–179.
Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#Text
Циганчук К. А. Патріотизм як цінність. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2011. № 2. С. 4–10.
Ярмаченко М. Д. Від Я. А. Коменського до А. С. Макаренка і В.О. Сухомлинського. Педагогіка і психологія. 2010. № 4. С. 5–13.
Competences for Democratic Culture. Living together as equals in culturally diverse democratic societies. Council of Europe, 2016. URL: https://rm.coe.int/16806ccc07.
References
Borenko, Ya. Hromadianska osvita v Ukraini [Civic education in Ukraine]. Retrieved from http://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/171108_citizenship-education- Ukraine-ukr_YB.pdf [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (2011). Molodshyi shkoliar u vykhovnomu prostori mizhosobystisnykh vzaiemyn [Junior student in the educational space of interpersonal relationships]. Pochatkova shkola [Elementary School], 6, 1-4 [in Ukrainian].
Vyshnevskyi, O. (2013). Ukrainskyi natsionalnyi kharakter ta suchasnyi ideal vykhovannia ukrainskoi molodi [Ukrainian national character and modern ideal of education of Ukrainian youth]. Pedahohichna dumka [Pedagogical thought], 1, 3-8 [in Ukrainian].
Hromadianska osvita. Navchalna prohrama intehrovanoho kursu dlia 10 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Civil education. Curriculum of the integrated course for 10 classes of secondary schools]. (2018). Retrieved from mon.gov.ua › app › media › programy-10-11-klas › pr... [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] vid 05.09.2017 № 2145-VIII. Retrieved from zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 [in Ukrainian].
Kontseptsiia hromadianskoi osvity (vykhovannia) osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti [The concept of civic education (upbringing) of the individual in the development of Ukrainian statehood]. Retrieved from rpr.org.ua › wp-content › uploads › 2017/11 › 171108 [in Ukrainian].
Kontseptsiia hromadianskoi osvity i vykhovannia v Ukraini (proiekt) [The concept of civic education and upbringing in Ukraine (project)]. Retrieved from http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/doc_30112012.doc [in Ukrainian].
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy [The concept of national-patriotic education in the education system of Ukraine]. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/MUS24863 [in Ukrainian].
Natsionalna prohrama patriotychnoho vykhovannia naselennia, formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia, rozvytku dukhovnosti ta zmitsnennia moralnykh zasad suspilstva [National program of patriotic education of the population, formation of a healthy way of life, development of spirituality and strengthening of moral bases of a society]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-99-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Osvita dlia demokratychnoho hromadianstva y osvita z prav liudyny. Khartiia Rady Yevropy [Education for democratic citizenship and human rights education. Charter of the Council of Europe]. Retrieved from https://www.coe.int/uk/web/compass/council-of-europecharter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education/ [in Ukrainian].
Synhaivska, S. I. (2016). Rozvytok prohnozuvannia ta samorehuliatsii moralnoi povedinky molodshykh shkoliariv [Development of forecasting and self-regulation of moral behavior of junior schoolchildren]. In Systema tsinnostei yak rehuliator pedahohichnoi vzaiemodii [Value system as a regulator of pedagogical interaction] (pp. 176-179). Kyiv: Vidrodzhennia [in Ukrainian].
Stratehiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi na 2016-2020 roky [Strategy of national-patriotic education of children and youth for 2016-2020]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#Text [in Ukrainian].
Tsyhanchuk, K. A. (2011). Patriotyzm yak tsinnist [Patriotism as a value]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka [Social pedagogy: theory and practice], 2, 4-10 [in Ukrainian].
Yarmachenko, M. D. (2010). Vid Ya. A. Komenskoho do A. S. Makarenka i V. O. Sukhomlynskoho [From Ya.A. Comenius to A.S. Makarenko and V.O. Sukhomlinsky]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 4, 5-13 [in Ukrainian].
Competences for Democratic Culture. Living together as equals in culturally diverse democratic societies. Council of Europe, 2016. Retrieved from https://rm.coe.int/16806ccc07.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).