Ідеї синергетики у змісті підготовки майбутнього вчителя
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-52-57Ключові слова:
синергетика; категорії синергетики в освіті; професійна підготовка майбутніх педагогів; освітній процес в інформаційному суспільстві; синергетична культура мислення педагогаАнотація
Доведено, що синергетический підхід дозволятиме педагогу розглядати кожен суб'єкт педагогічного процесу як підсистему, що здатна здійснювати перехід від розвитку до саморозвитку. Розглянуто освіту та особистість у ній, як багатогранне явище біо-соціально-культурної присутності на Землі, в контексті синергетичної системи з усіма притаманними їй характеристиками: складністю, відкритістю, нелінійністю, нерівноважністю, проявами хаосу та самоорганізації. Особлива увага надається естетичному складнику у синергетичній взаємодії дитини та Всесвіту.
Висвітлено потенційні можливості філософського синергетичного підходу у формуванні синергетичної культури майбутніх педагогів інформаційно-цифрового світу, а також з’ясовано організаційно-змістовий контент включення ідей синергетики в освітньо-професійні програми професійної підготовки вчителів.
Посилання
Андрущенко В. «Школа майбутнього» для України та європейського простору. Вища освіта України. 2017. № 1. С. 5–17.
Батечко Н. Методологія освітології: синергетичний аспект. Освітологічний дискурс. 2017, № 1–2 (16–17). С. 1–13.
Буданов В. Г. Методология синергетики в постнеклассической науке и образовании. Москва : Изд-во ЛКИ, 2008. 240 с.
Вознюк О. В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 184 с.
Гончаренко М. С., Гончаренко В. Г. Словник-довідник з людинознавства. Харків : Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна, 2016. 476 с.
Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень ; Акад. пед. наук України. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Ефроимсон В. П. Генетика гениальности. Москва : Тайдекс Ко, 2002. 376 с.
Князева Е. Н., Курдюмов С. П. Основания синергетики. Режимы с обострением, самоорганизация, темпомиры. СПб.: Алтейя, 2002. 414 с.
Коменский Я. А. Панпедия (Искусство обучения мудрости). Москва : Изд-во УРАО, 2003. 320 с.
Кремень В. Г. Синергетика і освіта : монографія. Київ : Ін-т обдарованої дитини, 2014. 348 с.
Лузік Е. В. Синергетична модель розвитку вищої професійної освіти. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. 2015. № 7. С. 84–88.
Панфілов О. Ю., Романова І. В. Синергетичний підхід в осмисленні освіти. Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. 2019. Т. 3, № 42. С. 71–80.
Холявко Н. І. Системно-синергетична парадигма формування резильєнтності системи вищої освіти до умов становлення інформаційної економіки (на основі моделі QUADRUPLE HELIX). Економіка та управління національним господарством. 2019. № 3 (71). С. 127–134.
References
Andrushchenko, V. (2017). Shkola maybutnoho dlia Ukrainy ta yevropeysikoho prostoru [The school of the future for Ukraine and the European space]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education in Ukraine], 1, 5-17 [in Ukrainian].
Batechko, N. (2017). Metodolohiia osvitolohii: synerhetychnyi aspekt [Methodology of education: synergetic aspect]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1-2 (16-17), 1-13 [in Ukrainian].
Budanov, V. H. (2008). Metodologiia sinergetiki v postneklassicheskoi nauke i obrazovanii [Methodology of synergetics in post-classical science and education]. Moskva: Yzdatelistvo LKY [in Russian].
Voznyuk, O. (2009). Rozvytok vitchyznianoi pedahohichnoi dumky: synerhetychnyi pidkhid [Development of domestic pedagogical thought: synergetic approach: monograph]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Honcharenko, M. (2016). Slovnyk-dovidnyk z liudynoznavstva [Dictionary-reference book on anthropology]. Kharkiv: Kharkiv.nats. univ. by. V. N. Karazina [in Ukrainian].
Kremen, V. (Ed.). (2008) Entsyklopedia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Efroimson, V. P. (2002). Genetika genialnosti [Genetics of genius]. Moskva: Taydeks Ko [in Russian].
Kniazeva, E. N., & Kurdiumov, S. P. (2002). Osnovaniia sinergetiki. Rezhimy s obostreniem, samoorganizatciia, tempomiry [Fundamentals of synergetics. Regimes with aggravation, self-organization, tempomirs]. Sankt-Peterburg: Alteia [in Russian].
Komenskii, Ia. A. (2003). Panpediia (Iskusstvo obucheniia mudrosti) [Panpedia (The Art of Teaching Wisdom)]. Moskva: Yzd-vo URAO [in Russian].
Kremen, V. (2014). Synerhetyka i osvita [Synergetics and education]: monohrafiia. Kyiv: Instytut obdarovanoyi dytyny [in Ukrainian].
Luzik, E. V. (2015). Synerhetychna model rozvytku vyshchoi profesiynoi osvity [Synergetic model of higher professional education development]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriya: Pedahohika. Psykholohiia [Bulletin of the National Aviation University. Series: Pedagogy. Psychology], 7, 84-88 [in Ukrainian].
Panfilov, O., & Romanova, I. (2019). Synerhetychnyi pidkhid v osmyslenni osvity [Synergetic approach in understanding education.]. Visnyk Natsionalnoho yurydychnoho universytetu imeni Yaroslava Mudroho [Bulletin of the Yaroslav the Wise National Law University], 3, 42, 71-80 [in Ukrainian].
Kholiavko, N (2019). Systemno-synerhetychna paradyhma formuvania rezylientnosti systemy vyshchoi osvity do umov stanovlennia informatsiinoi ekonomiky (na osnovi modeli QUADRUPLE HELIX) [System-synergetic paradigm of formation of resilience of the system of higher education to the conditions of formation of information economy (on the basis of model QUADRUPLE HELIX).]. Ekonomika ta upravlinnya natsionalnym hospodarstvom [Economics and management of the national economy], 3 (71), 127-134 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).