Теоретико-методологічні основи педагогічної взаємодії у початковій школі
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-14-18Ключові слова:
педагогічна взаємодія; початкова школа; молодші школярі; педагогічний процес; діалог; навчання; викладання; педагогічне спілкуванняАнотація
На основі аналізу фундаментальних філософських (М. Бахтін, В. Кемеров, С. Франк та ін.), психологічних (В. Зінченко, Б. Мещеряков, О. Леонтьєв та ін.) і педагогічних (І. Колеснікова, В. Кремень, О. Савченко, О. Сідельковський та ін.) праць з’ясовано, що загальнонауковим підґрунтям для розуміння основ педагогічної взаємодії є твердження про духовну сутність людини, про діалогічний спосіб її існування в історико-культурному та освітньо-виховному просторі; доведено, що забезпечення діалогічної навчально-виховної взаємодії є сутнісною характеристикою педагогічної діяльності вчителя початкової школи; встановлено, що педагогічна взаємодія із молодшим школярем є варіантом соціальної взаємодії, яка володіє її основними рисами, характерними ознаками і в той же час реалізує специфічну й важливу для буття та становлення індивіда мету: сприяння саморозвитку особистості.
Посилання
Балл Г. О. Діалогічність як форма існування і розвитку особистості. Ніжин, 2007. 343 с.
Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. Москва, 1979. 424 с.
Бойко А. Виховання людини: нове і вічне. Полтава, 2006. 568 с.
Большой психологический словарь / сост. и общ. ред.: Б. Мещеряков, В. Зинченко. Санкт-Петербург, 2004. 672 с.
Выготский Л. С. Мышление и речь. Москва, 1999. 352 с.
Державний стандарт початкової освіти. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/prozatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti
Колесникова И. А., Титова Е. В. Педагогическая праксеология. Москва : Академия, 2005. 256 с.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf
Концепція початкової освіти / за ред.: О. Я. Савченко, Н. М. Бібік, В. О. Мартиненко. Початкова школа. 2016. № 6. С. 1–4.
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму – шлях змін і розвитку. Директор школи, ліцею, гімназії. 2011. № 4. С. 33–34.
Сидельковский А. П. Проблемы познания отношений в педагогике. Ставрополь, 1971. 108 с.
Современный философский словарь / под общ. ред. В. Е. Кемерова. Москва, 2004. 864 с.
Федотова Е. Л. Теоретико-методологические основы педагогического взаимодействия. Иркутск, 1997. 114 с.
Франк С. Л. Сочинения. Москва, 1990. 608 с.
References
Ball, H. O. (2007). Dialohichnist yak forma isnuvannia i rozvytku osobystosti [Dialogicity as a form of existence and development of personality]. Nizhyn [in Ukrainian].
Bahtin, M. M. (1979). Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moskva [in Russian].
Boiko, A. (2006). Vykhovannia liudyny: nove i vichne [Human education: new and eternal]. Poltava [in Ukrainian].
Mescheryakov, B., & Zinchenko, V. (Eds.). (2004). Bolshoy psihologicheskiy slovar [Large psychological dictionary]. Sankt-Peterburg [in Russian].
Vyigotskiy, L. S. (1999). Myshlenie i rech [Thinking and speaking]. Moskva [in Russian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/prozatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti [in Ukrainian]
Kolesnikova, I. A., & Titova, E. V. (2005). Pedagogicheskaya prakseologiya [Pedagogical Praxeology]. Moskva [in Russian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian school]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Savchenko, O. Ia., Bibik, N. M., & Martynenko, V. O. at ed. (2016). Kontseptsiia pochatkovoi osvity [The concept of primary education]. Pochatkova shkola [Elementary School], 6, 1-4 [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (2011). Filosofiia liudynotsentryzmu – shliakh zmin i rozvytku [Philosophy of anthropocentrism – the path of change and development]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii [Director of school, lyceum, gymnasium], 4, 33-34 [in Ukrainian].
Sidelkovskiy, A. P. (1971). Problemyi poznaniya otnosheniy v pedagogike [Problems of cognition of relationships in pedagogy]. Stavropol [in Russian].
Kemerov, V. E. (Ed.). (2004). Sovremennyiy filosofskiy slovar [Modern philosophical dictionary]. Moskva [in Russian].
Fedotova, E. L. (1997). Teoretiko-metodologicheskie osnovyi pedagogicheskogo vzaimodeystviya [Theoretical and methodological foundations of pedagogical interaction]. Irkutsk [in Russian].
Frank, S. L. (1990). Sochineniya [Essays]. Moskva: Pravda [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).