Педагогічна самоосвіта майбутніх лікарів-стоматологів як джерело їхньої професійно-орієнтованої самореалізації в закладах вищої медичної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-55-60Ключові слова:
самореалізація особистості, підготовка майбутніх лікарів-стоматологів, педагогічна освіта, інтерес до педагогічної освіти, компетентність, толерантність, основи педагогічної майстерності, методи виховання, командна робота, онлайн-вебінарАнотація
Розкрито проблему професійно-орієнтованої самореалізації майбутніх лікарів-стоматологів, сутність якої полягає в пошуках нових підходів до організації освітнього процесу в закладах вищої медичної освіти, активізації потреб самоосвіти особистості, в тому числі педагогічної самоосвіти. Готовність майбутніх лікарів-стоматологів до педагогічної освіти визначено як особистісне новоутворення, компонентами якого є інтерес до педагогічної проблематики, її використання в професійній діяльності; знання і вміння застосовувати педагогічні прийоми і методи в роботі з пацієнтами та їхніми родичами; здатність комунікувати і вивляти толерантність. З метою поглиблення змісту професійно-орієнтованої самореалізації майбутніх лікарів-стоматологів розроблено і запропоновано орієнтовний план занять педагогічною самоосвітою.
Посилання
Галузевий стандарт вищої освіти. Освітньо-кваліфікаційна характеристика спеціаліста за спец. 7.110106 Стоматологія. Напрям підготовки 1101 Медицина. (2003). URL: https://a9cd7e04-a-111754dc-s-sites.googlegroups.com/a/bsmu.edu.ua/edudept/7.110106%20stomatology%20%28%D0%9E%D0%9A%D0%A5%29.pdf?attachauth=ANoY7cqC4K_sdd_i3CgdenHG71xTiFL5cl9bwOS_YhmVUULOfD-QNT4IXxXUqhJAqE0RNz-odrrEg1i9n7BZsThEELFbV-U7ONQYj6_CA-PJNprphm-KZcAYRcVQuE2pEpa4gyJ-pV7kelNtAPbpJB8u3I0_Wr-eOlSCwDvJjftE721DeSrPfe-A6xRx4ggizwN_itjohABi4MHUlzzWLu3j6JH362Jh3aSoZMqT7GEzT6yb_b1mne2EQ5Ebe1oeSiNDA9PiOZM&attredirects=0 (дата звернення 20.11.2020).
Гасюк Н. І. Психолого-педагогічні аспекти формування готовності майбутніх лікарів до професійної діяльності. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. стат. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., (31 травня – 01 червня 2018 р., м. Полтава). Полтава : Астрая, 2018. С. 50–54.
Гуменна І. Р. Структура готовності майбутніх лікарів до професійної комунікації. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип. 1 (38). С. 101–103.
Мунтян О. В., Горай М. А., Мунтян В. Л., Шінкарук-Диковицька М. М., Тепла Т. О. Впровадження інтерактивних методів навчання у підготовці лікарів-стоматологів. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2018. Т. 22, № 4. С. 691–695.
Немеш О. М., Гонта З. М., Шилівський І. В. Самоосвіта як невід’ємна складова безперервного професійного розвитку лікаря-стоматолога. Буковинський медичний вісник. 2019. Т. 23, № 3 (91). С. 156–159.
Новий тлумачний словник української мови. Т. 3: П-Я / уклад.: В. В. Яременко, О. М. Сліпушко. Київ : Аконіт, 2006. 862 с.
Основи педагогічної майстерності : практикум / уклад.: І. Л. Холковська, О. В. Волошина, С. І. Губіна. Вінниця : Твори, 2019. 240 с.
Педагогіка : базовий підручник для студ. вищ. навч. закладів ІІІ–ІV рівнів акредитації / за ред. І. Ф. Прокопенка ; худож.-оформлювач В. М. Карасик. Харків : Фоліо, 2015. 572 с.
Рибалко Л. С., Гепенко Л. О. Міжкультурне виховання як складова професійної підготовки майбутніх лікарів у закладах вищої медичної освіти. Наукові записки кафедри педагогіки : зб. наук. праць. Харків, 2019. Вип. 44. С. 215–224.
Сірак І. П. Структура готовності майбутніх медичних сестер до професійної самореалізації. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. Миколаїв, 2017. Вип. № 2 (57). С. 136–149.
Скрипников П. М., Скрипникова Т. П., Хміль Т. А., Бережна О. Е., Беляєва О. М. Форми інформальної освіти на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів УМСА. Український стоматологічний альманах. 2019. № 1. С. 44–47.
Сміла Н. В., Лазуренко О. О. Досвід формування психологічної готовності майбутнього лікаря до професійної діяльності. Психологічний часопис. 2017. № 3 (7). С. 117–133.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 221 «Стоматологія». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-stomatologiya-magistr.pdf (дата звернення 20.11.2020).
Теорія і методика виховання : метод. реком. до семін. занять для здоб. третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки / уклад. : Л. С. Рибалко. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2019. 24 с.
Rybalko L., Fomina L., Gepenko L. Self-analysis of the contents of variable academic discipline “Theory and method of education” for applicants of secondary (master’s) level of higher education of non-pedagogical specialities. Theory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School : monograph / edit.: I. F. Prokopenko, I. M. Trubavina. Prague, OKTAN Print, 2020. P. 580–592.
https://ru.wikipedia.org/wiki/COVID-19
References
Haluzevyi standart vyshchoi osvity. Osvitno-kvalifikatsiina kharakterystyka spetsialista za spets. 7.110106 Stomatolohiia. Napriam pidhotovky 1101 Medytsyna [Industry standard of higher education. Educational and qualification characteristics of the specialist for special. 7.110106 Dentistry. Direction of training 1101 Medicine]. (2003). Retrieved from https://a9cd7e04-a-111754dc-s-sites.googlegroups. com/a/bsmu.edu.ua/edudept/7.110106%20stomatology%20%28%D0%9E%D0%9A%D0%A5%29.pdf?attachauth=ANoY7cqC4K_sdd_i3CgdenHG71xTiFL5cl9bwOS_YhmVUULOfD-QNT4IXxXUqhJAqE0RNz-odrrEg1i9n7BZsThEELFbV-U7ONQYj6_CA-PJNprphm-KZcAYRcVQuE2pEpa4gyJ-pV7kelNtAPbp JB8u3I0_Wr-eOlSCwDvJjftE721DeSrPfe-A6xRx4ggizwN_itjohABi4MHUlzz WLu3j6JH362Jh3aSoZMqT7GEzT6yb_b1mne2EQ5Ebe1oeSiNDA9PiOZM&attredirects=0 [in Ukrainian].
Hasiuk, N. I. (2018). Psykholoho-pedahohichni aspekty formuvannia hotovnosti maibutnikh likariv do profesiinoi diialnosti [Psychological and pedagogical aspects of forming the readiness of future doctors for professional activity]. Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly [Current issues of linguistics, professional language didactics, psychology and pedagogy of higher education]: zb. statei III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 50-54). Poltava: Astraia [in Ukrainian].
Humenna, I. R. (2016). Struktura hotovnosti maibutnikh likariv do profesiinoi komunikatsii [The structure of readiness of future doctors for professional communication]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work], 1 (38), 101-103 [in Ukrainian].
Muntian, O. V., Horai, M. A., Muntian, V. L., Shinkaruk-Dykovytska M. M., & Tepla, T. O. (2018). Vprovadzhennia interaktyvnykh metodiv navchannia u pidhotovtsi likariv-stomatolohiv [Introduction of interactive teaching methods in the training of dentists]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu [Bulletin of Vinnytsia National Medical University], 22, 4, 691-695 [in Ukrainian].
Nemesh, O. M., Honta, Z. M., & Shylivskyi, I. V. (2019). Samoosvita yak nevidiemna skladova bezperervnoho profesiinoho rozvytku likaria-stomatoloha [Self-education as an integral part of the continuous professional development of a dentist]. Bukovynskyi medychnyi visnyk [Bukovynian Medical Bulletin], 23, 3 (91), 156-159 [in Ukrainian].
Yaremenko, V. V., & Slipushko, O. M. (Comps.). (2006). Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [New explanatory dictionary of the Ukrainian language] (Vol. 3: P-Ya). Kyiv: Akonit [in Ukrainian].
Kholkovska, I. L., Voloshyna, O. V., & Hubina, S. I. (Comps.). (2019). Osnovy pedahohichnoi maisternosti [Fundamentals of pedagogical skills]: praktykum. Vinnytsia: Tvory [in Ukrainian].
Prokopenka, I. F. (Ed.). (2015). Pedahohika [Pedagogy]: baz. pidruch. dlia studentiv vyshch. navch. zakladiv III-IV rivniv akredytatsii. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
Rybalko, L. S., & Hepenko, L. O. (2019). Mizhkultuvne vykhovannia yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh likariv u zakladakh vyshchoi medychnoi osvity [Intercultural education as a component of professional training of future doctors in institutions of higher medical education]. In Naukovi zapysky kafedry pedahohiky [Scientific notes of the department of pedagogy]: zb. nauk. prats. (Is. 44, pp. 215-224). Kharkiv [in Ukrainian].
Sirak, I. P. (2017). Struktura hotovnosti maibutnikh medychnykh sester do profesiinoi samorealizatsii [The structure of readiness of future nurses for professional self-realization]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichninauky [Scientific Bulletin of the Nikolaev National University named after VO Sukhomlinsky. Series: Pedagogical sciences], 2 (57), 136-149 [in Ukrainian].
Skrypnykov, P. M., Skrypnykova, T. P., Khmil, T. A., Berezhna, O. E., & Beliaieva, O. M. (2019). Formy informalnoi osvity na kafedri pisliadyplomnoi osvity likariv-stomatolohiv UMSA [Forms of informal education at the Department of Postgraduate Education of Dentists UMSA]. Ukrainskyi stomatolohichnyi almanakh [Ukrainian Dental Almanac], 1, 44-47 [in Ukrainian].
Smila, N. V., & Lazurenko, O. O. (2017). Dosvid formuvannia psykholohichnoi hotovnosti maibutnoho likaria do profesiinoi diialnosti [Experience of formation of psychological readiness of the future doctor for professional activity]. Psykholohichnyi chasopys [Psychological Journal], 3 (7), 117-133 [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 221 «Stomatolohiia» [Standard of higher education in specialty 221 "Dentistry"]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-stomatologiya-magistr.pdf [in Ukrainian].
Rybalko, L. S. (Comp.). (2019). Teoriia i metodyka vykhovannia [Theory and methods of education]: metodychni rekomendatsii do seminarskykh zaniat dlia zdobuvachiv tretoho (osvitno-naukovoho) rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 011 Osvitni, pedahohichni nauky. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Rybalko, L., Fomina, L., & Gepenko, L. (2020). Self-analysis of the contents of variable academic discipline “Theory and Methods of Education” for applicants of secondary (Masters) level of higher education of non-pedagogical specialties. In I. F. Prokopenko, & I. M. Trubavina (Eds.), Theory and Practice of Future Teachers Training for Work in New Ukrainian School: monograph (pp. 580-592). Prague: OKTANPrint.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).