Проблема батьківської толерантності у розвитку і вихованні особистості дитини
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-82-86Ключові слова:
толерантність, інтолерантність, батьки, дитина, аналіз, особистість, партнерське спілкування, діалог, демократичне вихованняАнотація
Актуалізовано проблему утвердження ідеї толерантності в людській свідомості й поведінці за допомогою освітньо-виховної системи з використанням засобів педагогіки толерантності. Визначено ключові принципи, на які потрібно спиратися під час проведення занять: активності учасників групи, дослідницької позиції, об'єктивації поведінки, партнерського спілкування. У процесі дослідження рівнів толерантності батьків молодших школярів було висунуто низку припущень (на основі кореляційного аналізу можливі емпіричне підтвердження теоретичної моделі структури батьківської толерантності, виділення в ній системоутворювального компонента; антиподом батьківської толерантності є інтолерантнісь, яка має власні ознаки і прояви; прояви батьківської толерантності / інтолерантності корелюють з особливостями суб'єктного/об'єктного розвитку особистості дитини), які нами експериментально підтверджено. Здійснено теоретичну й практичну розвідку, яка уможливила формулювання базових понять дослідження.
Посилання
Волошина О. Проблема формування толерантності в сучасних педагогічних дослідженнях. Рідна школа. 2007. № 3. С. 4–6.
Горинцева Н. Воспитание толерантности во взаимоотношениях родителей и детей. Педагогика. 2018. № 4. С. 12–14.
Гайдамащук М. Толерантність як основа формування цивілізованих стосунків. Ділова гра для дорослих. Учитель початкової школи. 2015. № 12. С. 53–55.
Канішевська Л. В. Формування толерантності в молодших школярів у позаурочній діяльності: теорія і практика. Київ : Компринт, 2017. 403 с.
Карпюк Ю. Я. Толерантність як детермінанта моральної поведінки підлітків. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2017. Вип. 1(2). С. 72–76.
Кошевич Д. Гармонія – у різноманітті. Управління освітою. 2016. № 5. С. 29–32.
Матієнко О. Виховання толерантності починається з учителя. Учитель початкової школи. 2017. № 6. С. 27–31.
Мариновська О. Я. Педагогічна інноватика. Менеджмент інновацій : навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ, 2019. 504 с.
Михайліченко Ю. В. До питання про педагогічні аспекти формування толерантного ставлення у сім’ї. Початкова школа. 2017. № 3. С. 2–4.
Чернуха Н. Підготовка педагогів у сучасних соціокультурних умовах виховання толерантності. Управління освітою. 2018. № 1. С. 7–8.
References
Voloshyna, O. (2007). Problema formuvannia tolerantnosti v suchasnykh pedahohichnykh doslidzhenniakh [The problem of forming tolerance in modern pedagogical research]. Ridna shkola [Native school], 3, 4-6 [in Ukrainian].
Gorintceva, N. (2018). Vospitanie tolerantnosti vo vzaimootnosheniiakh roditelei i detei [Education of tolerance in the relationship between parents and children]. Pedagogika [Pedagogy], 4, 12-14 [in Russian].
Haidamashchuk, M. (2015). Tolerantnist yak osnova formuvannia tsyvilizovanykh stosunkiv. Dilova hra dlia doroslykh [Tolerance as a basis for the formation of civilized relations. Business game for adults]. Uchytel pochatkovoi shkoly [Primary school teacher], 12, 53-55 [in Ukrainian].
Kanishevska, L. V. (2017). Formuvannia tolerantnosti v molodshykh shkoliariv u pozaurochnii diialnosti: teoriia i praktyka [Formation of tolerance in junior high school students in extracurricular activities: theory and practice]. Kyiv: Komprynt [in Ukrainian].
Karpiuk, Yu. Ya. (2017). Tolerantnist yak determinanta moralnoi povedinky pidlitkiv [Tolerance as a determinant of moral behavior of adolescents]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological Sciences], 1 (2), 72-76 [in Ukrainian].
Koshevych, D. (2016). Harmoniia – u riznomanitti [Harmony - in diversity]. Upravlinnia osvitoiu [Education management], 5, 29-32 [in Ukrainian].
Matiienko, O. (2017). Vykhovannia tolerantnosti pochynaietsia z uchytelia [Tolerance education begins with the teacher]. Uchytel pochatkovoi shkoly [Primary school teacher], 6, 27-31 [in Ukrainian].
Marynovska, O. Ya. (2019). Pedahohichna innovatyka. Menedzhment innovatsii [Pedagogical innovation. Innovation management]: navch.-metod. posib. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Mykhailichenko, Yu. V. (2017). Do pytannia pro pedahohichni aspekty formuvannia tolerantnoho stavlennia u sim’i [On the question of pedagogical aspects of forming a tolerant attitude in the family]. Pochatkova shkola [Elementary School], 3, 2-4 [in Ukrainian].
Chernukha, N. (2018). Pidhotovka pedahohiv u suchasnykh sotsiokulturnykh umovakh vykhovannia tolerantnosti [Training of teachers in modern socio-cultural conditions of tolerance education]. Upravlinnia osvitoiu [Education management], 1, 7-8 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).