Ідея вдячності вчителю в мемуарній та історико-публіцистичній літературі кінця XIX – початку ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-72-75Ключові слова:
вдячність, вчитель, наставництво, виховання, допомога, спогади, літератураАнотація
Присвячено висвітленню ідеї вдячності вчителю, що знайшли своє конструктивне вирішення в мемуарній та історико-публіцистичній літературі кінця XIX – початку ХХ століття. Доведено, що вдячність відноситься до складної особистісної й морально-духовної категорії відчуття. Характерною особливістю категорії вдячності є душевне вираження власного почуття до вчителя, готовність віддячити йому за наставництво, виховання, допомогу, зроблене добро. З морально-духовної позиції вдячність проявляється через міжособистісне спілкування, спогади, листування з учнями, батьками, колегами. Це підкреслюється значною кількістю літературно-художніх, історико-публіцистичних і мемуарних творів кінця XIX – початку ХХ століття, де ідея вдячності вчителю безпосередньо підіймалась у працях видатних педагогів, письменників. Як правило, в словах вдячності звучала подяка за чуйність й розуміння дитячої душі, моральну підтримку й людську опіку, турботу й душевне відношення. Визначено, що вдячність учителю можна розглядати не тільки з позиції соціуму, але й через площину державної підтримки щодо ставлення до педагогічних кадрів. Завдяки аналізу історико-педагогічної літератури й нормативних документів (постанови, розпорядження, накази) досліджуваного періоду виявлено характерні ознаки такої позиції – визначення матеріального заохочення з метою мотивації до праці (премії, винагороди), визнання вчительських заслуг (присудження звань), вдячності за багаторічну й наполегливу працю. Накреслено перспективи подальших досліджень, які полягають у висвітленні сучасного стану й досвіду висловлення вдячності вчителю з позиції соціуму та держави; звернення уваги науковців до визначеної проблеми в європейських країнах.
Посилання
Беклешов М. Русские воспитательно-исправительные заведения для несовершеннолетних. Тюремный вестник. 1910. № 4. С. 593–611.
Бондарев І. Спогади з ослячої парти. Якою була єдина гімназія у Станиславові. Онлайн-журнал «Репортер». URL: https://report.if.ua/uncategorized/spogady-z-oslyachoyi-party-yakoyu-bula-yedyna-gimnaziya-u-stanyslavovi/.
Высочайшие награды. Тюремний вісник, 1908. № 3. С. 195–210.
Гончарова Н. О. Благодійна діяльність дворянства Південної України. Інтелігенція і влада. 2012. Вип. 26. С. 141–147. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/iiv_2012_26_16.
Драгоманов М. Два вчителі. Київ : Вибране, 1991. URL: http://litopys.org.ua/drag/drag23.htm.
Дриль Д. Вопросы исправительного воспитания (организация воспитательных заведений для несовершеннолетних). Тюремный вестник. 1903. № 4. С. 346–357.
Заметки и сообщения. Вестник благотворительности. 1901. № 1.
Иван Ильин. Путь духовного обновления. Москва : Институт русской цивилизации, 2011. 1216 с.
Колесник І. О. Постать вчителя в освітньому просторі другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія : Психологія і педагогіка. 2014. Вип. 30. С. 72–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2014_30_17.
От редакции. Вестник благотворительности. 1897. № 1.
Троицкий Д., свящ. Священник тюремной церкви. Тюремный вестник. 1893. № 4. С. 138–144.
Учитель в русской художественной литературе. Москва : Работник просвещения, 1927. 429 с.
Фомін В. В. Питання суспільної опіки дітей та молоді у вітчизняній періодичній пресі другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2015. Вип. 45. С. 94–105. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_zntndr_2015_45_11.
Фомін В. В. Теорія і практика організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні (кінець ХVIII – початок ХХ століття) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Харків, 2019. 577 с.
References
Bekleshov, M. (1910). Russkiye vospitatelno-ispravitelnyye zavedeniya dlya nesovershennoletnikh [Russian correctional facilities for minors]. Tyuremnyy vestnik [Prison Herald], 4, 593-611 [in Russian].
Bondarev, Í. Spogady z oslyachoi party. Yakoyu bula gimnaziya u Stanislavovi [Memories from the donkey desk. What was the only gymnasium in Stanislavov]. Onlayn zhurnal «Reporter». Retrieved from https://report.if.ua/uncategorized/spogady-z-oslyachoyi-party-yakoyu-bula-yedyna-gimnaziya-u-stanyslavovi/ [in Ukrainian].
Vysochayshiye nagrady [The highest awards]. (1908). Tyuremniy visnik [Prison Herald], 3, 195-210 [in Russian].
Goncharova, N. O. (2012). Blagodiyna diyal'nist' dvoryanstva Pivdennoi Ukraini [Charitable activity of the nobility of Southern Ukraine]. Inteligentsiya i vlada [Intelligentsia and power], 26, 141-147. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/iiv_2012_26_16 [in Ukrainian].
Dragomanov, M. (1991). Dva vchiteli [Two teachers]. Kyiv: Vibrane. Retrieved from http://litopys.org.ua/drag/drag23.htm [in Ukrainian].
Dril', D. (1903). Voprosy ispravitel'nogo vospitaniya [Questions of correctional education] (organizatsiya vospitatel'nykh zavedeniy dlya nesovershennoletnikh). Tyuremnyy vestnik [Prison Herald], 4, 346-357 [in Russian].
Zametki i soobshcheniya [Notes and messages]. (1901). Vestnik blagotvoritel'nosti [Charity Herald], 1 [in Russian].
Il'in, Ivan (2011). Put' dukhovnogo obnovleniya [The path of spiritual renewal]. Moskva: Institut russkoy tsivilizatsii [in Russian].
Kolesnik, I. O. (2014). Postat' vchitelya v osvitn'omu prostori drugoi polovini XIX – pochatku XX stolittya [The figure of a teacher in the educational space of the second half of the XIX - early XX century]. Naukovi zapiski Natsional'nogo universitetu "Ostroz'ka akademiya". Seriya: Psikhologiya i pedagogika [Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Series: Psychology and pedagogy], 30, 72-75. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2014_30_17 [in Ukrainian].
Ot redaktsii [From the editors]. (1897). Vestnik blagotvoritel'nosti [Charity Herald], 1 [in Russian].
Troitskiy, D. (1893). Svyashchennik tyuremnoi tserkvi [Priest of the prison church]. Tyuremniy visnik [Prison Herald], 4, 138-144 [in Russian].
Uchitel' v russkoy khudozhestvennoy literature [Teacher in Russian fiction]. (1927). Moskva: Rabotnik prosveshcheniya [in Russian].
Fomin, V. V. (2015). Pitannya suspil'noi opiki ditey ta molodi u vitchiznyaniy periodichniy presi drugoi polovini XIX – pochatku XX stolittya [Issues of social care of children and youth in the domestic periodicals of the second half of the XIX - early XX century]. Zasobi navchal'noi ta naukovo-doslidnoi roboti [Means of educational and research work], 45, 94-105. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_zntndr_2015_45_11 [in Ukrainian].
Fomin, V. V. (2019). Teoriya i praktika organizatsii diyal'nosti zakladiv suspil'noi opiki ditey ta molodi v Ukraini (kinets' XVIII – pochatok XX stolittya) [Theory and practice of organizing the activities of social care institutions for children and youth in Ukraine (late eighteenth - early twentieth century)]. (D diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).