Проблема управління розвитком науково-методичної компетентності вчителів закладів освіти першого ступеня в педагогічній теорії та освітній практиці
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-4(193)-20-24Ключові слова:
компетентність, Нова українська школа, науково-методична компетентність, вчителі закладу освіти І ступеня, методична службаАнотація
Проаналізовано проблему управління розвитком науково-методичної компетентності вчителів закладів освіти першого ступеня в педагогічній теорії та освітній практиці. Здійснено дефінітивний аналіз категорій «компетентність», «науково-методична компетентність», «науково-методична компетентність учителів початкової школи». Встановлено, що реформування загальної середньої освіти призвело до істотних змін в управлінні розвитком закладів освіти, зокрема до виокремлення проблеми управління розвитком науково-методичної компетенції вчителів закладів освіти І ступеня зі всієї сукупності наявних як пріоритетної. Міждисциплінарний характер досліджуваної проблеми зумовив необхідність визначення й обґрунтування наукових підходів із урахування їх конструктивних можливостей.
Методологічним обґрунтуванням проблеми управління розвитком науково-методичної компетентності вчителів початкової школи на міждисциплінарному рівні слугує сукупність принципів, категорій, методів і прийомів соціальних наук. Резюмовано, що реформа загальної середньої освіти є тим каталізатором, який спонукає суб’єктів управління закладів освіти І ступеня оптимізувати діяльність внутрішньошкільної методичної роботи щодо розвитку науково-методичної компетентності вчителів. Особливе місце в процесі управління науково-методичною компетентністю вчителів початкової освіти відводиться практичній педагогічній діяльності в ході безпосереднього включення їх у виконання професійних функцій.
Узагальнення досвіду роботи закладів освіти І ступеня дало можливість з’ясувати, що розвиток науково-методичної компетентності вчителів початкової школи забезпечується, насамперед, шляхом ефективної, цілеспрямованої організації внутрішньошкільної роботи. Методична служба закладів освіти І ступеня має створювати умови для вчителів не лише для реалізації готових навчальних програм, а й брати активну участь у їх розробленні та експериментальній перевірці, інноваційних та авторських підходів до здійснення освітнього процесу, всебічно стимулюючи розвиток потенціалу, спрямованого на вдосконалення особистісних і професійних якостей.
Посилання
Андрієвський Б. М. Професійно-наукова підготовка майбутнього вчителя початкових класів : монографія. Херсон : Айлант, 2006. 176 с.
Бігич О. Б. Теоретичні основи формування методичної компетенції майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 / Київський нац. лінгвістичний ун-т. Київ, 2005. 485 с.
Білик Н. І., Бабаєва О. О. Підвищення соціального статусу вчителя початкових класів у Новій українській школі. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2017. № 3 (172). С. 10–14.
Гаєвець Я. Методична компетентність як мета та результат підготовки вчителя початкових класів. Наука і освіта. 2012. № 8. С. 38–42.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 20.05 2020).
Мамонтова Т. С. Профессионально-методическая компетентность будущего учителя математики. Омский научный вестник. 2010. № 5 (72). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/professionalno-metodicheskaya-kompetentnost-buduschegouchitelya-matematiki-1 (дата звернення: 20.06.2019).
Павленко В. Організація науково-методичної роботи в школах сільської місцевості : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.0.01. Харків, 2007. 22 с.
Потоцька Т. Ф Підготовка майбутніх вчителів до методичної творчості. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). 2007. № 1. С. 179–184.
Про повну середню загальну освіту : Закону України від 16.01.2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення: 20.05 2020).
Сидоренко В. В. Концептуальні засади Нової української школи: ключові компетентності, ціннісні орієнтири, освітні результати. Методист. 2018. № 5 (77). С. 4–21.
Сидоренко В. Теоретичні і методичні засади розвитку педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в системі післядипломної освіти : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2013. 486 с.
Ткаченко К. Г. Теоретичні основи методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів. URL: http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-contentof-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013 (дата звернення: 20.05 2020).
References
Andriievskyi, B. M. (2006). Profesiino-naukova pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Professional and scientific training of future primary school teachers]: monohrafiia. Kherson: Ailant [in Ukrainian].
Bihych, O. B. (2005). Teoretychni osnovy formuvannia metodychnoi kompetentsii maibutnoho vchytelia inozemnoi movy pochatkovoi shkoly [Theoretical bases of formation of methodical competence of the future teacher of a foreign language of elementary school]. (Extended abstract of D diss.), Kyivskyi natsionalnyi linhvistychnyi un-t. Kyiv [in Ukrainian].
Bilyk, N. I., & Babaieva, O. O. (2017). Pidvyshchennia sotsialnoho statusu vchytelia pochatkovykh klasiv u Novii ukrainskii shkoli [Raising the social status of primary school teachers in the New Ukrainian School]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (172), 10-14 [in Ukrainian].
Haievets, Ya. (2012). Metodychna kompetentnist yak meta ta rezultat pidhotovky vchytelia pochatkovykh klasiv [Methodical competence as a goal and result of primary school teacher training]. Nauka i osvita [Science and education], 8, 38-42 [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian school]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Mamontova, T. S. (2010). Professionalno-metodicheskaia kompetentnost budushchego uchitelia matematiki [Professional and methodological competence of the future teacher of mathematics]. Omskii nauchnyi vestnik [Omsk Scientific Bulletin], 5 (72). Retrieved from http://cyberleninka.ru/article/n/professionalno-metodicheskaya-kompetentnost-buduschegouchitelya-matematiki-1 [in Russian].
Pavlenko, V. (2007). Orhanizatsiia naukovo-metodychnoi roboty v shkolakh silskoi mistsevosti [Organization of scientific and methodical work in rural schools]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Pototska, T. F (2007). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do metodychnoi tvorchosti [Preparation of future teachers for methodical creativity]. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu (Pedahohichni nauky) [Collection of scientific works of Berdyansk State Pedagogical University (Pedagogical sciences)], 1, 179-184 [in Ukrainian].
Pro povnu seredniu zahalnu osvitu [On complete secondary general education]: Zakonu Ukrainy vid 16.01.2020 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. V. (2018). Kontseptualni zasady Novoi ukrainskoi shkoly: kliuchovi kompetentnosti, tsinnisni oriientyry, osvitni rezultaty [Conceptual principles of the New Ukrainian school: key competencies, values, educational results]. Metodyst [Methodist], 5 (77), 4-21 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. (2013). Teoretychni i metodychni zasady rozvytku pedahohichnoi maisternosti vchytelia ukrainskoi movy i literatury v systemi pisliadyplomnoi osvity [Theoretical and methodical bases of development of pedagogical skill of the teacher of the Ukrainian language and literature in system of postgraduate education]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Tkachenko, K. H. Teoretychni osnovy metodychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Theoretical bases of methodical competence of future primary school teachers]. Retrieved from http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-contentof-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).