Андрагогічні аспекти професійного самовиховання сучасного вчителя
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-4(193)-5-9Ключові слова:
вчитель, доросла людина, дорослість, професійне самовиховання, андрагогічний аспектАнотація
Висвітлюється проблема професійного самовиховання вчителя у сучасному соціальному контексті. Розкрито сутність поняття професійного самовиховання вчителя як дорослої людини. Визначено андрагогічні принципи, врахування яких забезпечує ефективність вирішення вчителем завдань у процесі професійного самовиховання на різних етапах його професійної діяльності. Доведено, що професійне самовиховання сучасного вчителя пов’язане зі свідомим, систематичним професійним зростанням, саморозвитком, самовдосконаленням, визначенням власних індивідуальних життєвих й професійних перспектив.
Посилання
Білик Н. І., Галич О. Г. Роль самоменеджменту в особистісному розвитку вчителя. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2017. № 7 (176). С. 9–12.
Звонок О. С. До питання співвідношення понять дорослість і зрілість у віковій психології. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Луганськ, 2017. № 7 (312). С. 185–192.
Зязюн І. А., Крамущенко Л. В., Кривонос І. Ф. Педагогічна майстерність : підручник. Київ : СПД Богданова А. М., 2008. 376 с.
Коваленко Е. А. Усвідомлений саморозвиток особистості в сучасних умовах. Вісник Харківського університету. Сер. Теорія культури і філософія науки. 2014. № 1092. С. 71–78.
Лук’янова Л. Дорослість як базова категорія андрагогіки. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2010. № 2. С. 20–29.
Марцих Н. Психологічні особливості розвитку та розкриття творчих здібностей у дорослому віці. Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД : матеріали ХVІІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Переяслав-Хмельницький, 30–31 серп. 2013 р. Переяслав-Хмельницький, 2013. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/944
Мешко О. І. Професійне самовизначення майбутніх учителів у контексті становлення їх педагогічної позиції. Актуальні питання психологічного забезпечення навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах : матеріали міжвузів. наук.-практ. конф., (Київ, 21 трав. 2010 р.). Київ, 2010. С. 92–95.
Михайлишин Л. Р. Андрагогічні основи професійного розвитку державних службовців. Демократичне врядування. Львів, 2013. Вип. 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2013_11_24.
Михальчук Н. О., Хупавцева Н. О. Розвиток особистісного досвіду майбутнього психолога під час його професійної підготовки у вищій школі. Освіта регіону: політологія. Психологія, комунікації. 2011. № 3. С. 385–394.
Освіта дорослих : енциклопедичний словник / за ред.: В. Г. Кременя, Ю. В. Ковбасюка. Київ : Основа, 2014. 496 с.
Панченко С. М. Психологічні особливості дорослої людини як суб’єкта навчання. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Хмельницький, 2013. Вип. 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_3_35
Скрипник М. Дорослий у практичній андрагогіці. Післядипломна освіта в Україні. 2016. № 1. С. 38–46.
Сотська Г. Акмеологічний підхід у педагогічній освіті України. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku. Bydgoszcz, 2017. P. 387–396.
Тринус О. В. Проблема визнання статусу молодого вчителя в Україні. ScienceRise: Pedagogical Education. 2017. № 1 (9). С. 15–19.
Ягупов В. В. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Либідь, 2002. 560 с.
Lucian Turos. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie «Żak», 2005. Tom IV. 1295 p.
References
Bilyk, N. I., Halych, O. H. (2017). Rol samomenedzhmentu v osobystisnomu rozvytku vchytelia [The role of self-management in the personal development of the teacher]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 7 (176), 9-12 [in Ukrainian].
Zvonok, O. S. (2017). Do pytannia spivvidnoshennia poniat doroslist i zrilist u vikovii psykholohii [On the relationship between the concepts of adulthood and maturity in age psychology]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko Lviv National University], 7 (312), 185-192 [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A., Kramushchenko, L. V., & Kryvonos, I. F. (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical skills]: pidruchnyk. Kyiv: SPD Bohdanova A. M. [in Ukrainian].
Kovalenko, E. A. (2014). Usvidomlenyi samorozvytok osobystosti v suchasnykh umovakh [Conscious self-development of personality in modern conditions]. Visnyk Kharkivskoho universytetu. Seriy Teoriia kultury i filosofiia nauky [Bulletin of Kharkiv University. Ser. Theory of culture and philosophy of science], 1092, 71-78 [in Ukrainian].
Lukianova, L. (2010). Doroslist yak bazova katehoriia andrahohiky [Adulthood as a basic category of andragogy]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, prospects], 2, 20-29 [in Ukrainian].
Martsykh, N. (2013). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku ta rozkryttia tvorchykh zdibnostei u doroslomu vitsi [Psychological features of development and disclosure of creative abilities in adulthood]. In Problemy ta perspektyvy rozvytku nauky na pochatku tretoho tysiacholittia u krainakh SND [Problems and prospects of science development at the beginning of the third millennium in the CIS countries], materialy XVIII Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Retrieved from http://oldconf.neasmo.org.ua/node/944 [in Ukrainian].
Meshko, O. I. (2010). Profesiine samovyznachennia maibutnikh uchyteliv u konteksti stanovlennia yikh pedahohichnoi pozytsii [Professional self-determination of future teachers in the context of formation of their pedagogical position]. In Aktualni pytannia psykholohichnoho zabezpechennia navchalno-vykhovnoho protsesu u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Topical issues of psychological support of the educational process in higher educational institutions], materialy mizhvuzivskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 92-95). Kyiv [in Ukrainian].
Mykhailyshyn, L. R. (2013). Andrahohichni osnovy profesiinoho rozvytku derzhavnykh sluzhbovtsiv [Andragogical bases of professional development of civil servants]. Demokratychne vriaduvannia [Democratic governance], 11. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2013_11_24 [in Ukrainian]
Mykhalchuk, N. O., & Khupavtseva, N. O. (2011). Rozvytok osobystisnoho dosvidu maibutnoho psykholoha pid chas yoho profesiinoi pidhotovky u vyshchii shkoli [Development of personal experience of the future psychologist during his professional training in high school]. Osvita rehionu: politolohiia. Psykholohiia, komunikatsii [Education in the region: political science. Psychology, communication], 3, 385-394 [in Ukrainian].
Kremeni, V. H., & Kovbasiuka, Yu. V. (Eds.). (2014). Osvita doroslykh [Adult education]: entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: Osnova [in Ukrainian].
Panchenko, S. M. (2013). Psykholohichni osoblyvosti dorosloi liudyny yak subiekta navchannia [Psychological features of an adult as a subject of learning]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine], 3. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_3_35 [in Ukrainian].
Skrypnyk, M. (2016). Doroslyi u praktychnii andrahohitsi [Adult in practical andragogy]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini [Postgraduate education in Ukraine], 1, 38-46 [in Ukrainian].
Sotska, H. (2017). Akmeolohichnyi pidkhid u pedahohichnii osviti Ukrainy [Acmeological approach in pedagogical education of Ukraine]. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku (pp. 387-396). Bydgoszcz [in Ukrainian].
Trynus, O. V. (2017). Problema vyznannia statusu molodoho vchytelia v Ukraini [The problem of recognizing the status of a young teacher in Ukraine]. ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (9), 15-19 [in Ukrainian].
Iahupov, V. V. (2002). Pedahohika [Pedagogy]: navch. posib. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Lucian Turos. (2005). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. (Vol. IV). Warszawa, Wydawnictwo Akademickie «Żak».
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).