Формування комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку: теорія і сучасна практика
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-4(193)-60-66Ключові слова:
комунікативна компетентність, компетенція, комунікативно-мовленнєва діяльність, діти старшого дошкільного вікуАнотація
Розкрито стан дослідження проблеми формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку в сучасній теорії та практиці дошкільної і спеціальної освіти України. Проаналізовано Державний стандарт та чинні освітні програми, що визначають мету, завдання і зміст освітньо-виховної роботи з дітьми, а також підготовку до навчання в школі у закладах дошкільної освіти. Виокремлено наявні розбіжності між сучасними вимогами до комунікативно-мовленнєвої діяльності й умовами забезпечення і реалізації цього процесу в умовах загальних і спеціальних закладів освіти, що на сьогодні створюють перешкоди до ефективної корекційно-розвивальної роботи в напрямі формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення. Обґрунтовано доцільність вивчення проблеми формування комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку з моторною алалією, яка є важливим складником процесу організації освітньо-виховного процесу в умовах спеціального та інклюзивного простору.
Посилання
Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах : підручник. Київ : Слово, 2011. 704 с.
Богуш А. М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти : навч.-метод. посібник. Одеса : Ярослав, 2004. 176 с.
Базовий компонент дошкільної освіти / [авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін.] ; наук. кер. А. М. Богуш. Київ : Вид-во МОН, 2012. 26 с.
Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: програма та метод. рекомендації / [уклад. А. М. Богуш]. Одеса : Маяк, 1999. 88 с.
Вчимося жити разом : парціальна програма з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6–7 років / Т. Піроженко, О. Хартман. Київ : Алатон, 2016. 32 с.
Впевнений старт : програма розвитку дітей старшого дошкільного віку / наук. кер. проекту Б. М. Жебровський. Тернопіль : Мадрівець, 2013. 104 с.
Дитина в дошкільні роки : програма розвитку, навчання та виховання дітей / наук. кер. проф. К. Л. Крутій. Запоріжжя : ЛІПС, 2004. 268 с.
Дитина : програма виховання та навчання дітей дошкільного віку / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с.
Малятко : програма виховання дітей дошкільного віку / наук. кер. З. П. Плохій. Київ, 2001. 86 с.
Піроженко Т. О. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника. Тернопіль : Мандрівець, 2013. 152 с.
Рогальська-Яблонська І. П. Компетентнісний підхід як основа формування соціально-комунікативної компетентності особистості у дошкільному дитинстві. Людинознавчі студії. Педагогіка. 2016. № 2. С. 204–211.
Розвиток українського мовлення у дошкільників / уклад. Н. Я. Дзюбишина-Мельник. Київ : Освіта, 1991. 94 с.
Світ дитинства : комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів / наук. кер. А. М. Богуш. Тернопіль : Мадрівець, 2015. 200 с.
Соняшник : комплексна програма розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного віку / уклад. Л. Калуська. Тернопіль : Мандрівець, 2014. 144 с.
Українське дошкілля : програма розвитку дитини дошкільного віку / за заг. ред. О. В. Низковської. Тернопіль : Мадрівець, 2017. 256 с.
Шеремет М. К., Пахомова Н. Г. Формування мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення до навчання в школі : навч.-метод. посіб. Київ : Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2009. 137 с.
Я у Світі : базова програма розвитку дитини дошкільного віку / наук. ред. та упоряд. О. Л. Кононко. Київ : Світич, 2008. 430 с.
References
Bogush, A. M., & Gavrish, N. V. (2011). Doshkilna linhvodydaktyka: teoriia i metodyka navchannia ditei ridnoi movy v doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Preschool language didactics: theory and methods of teaching children their native language in preschool educational institutions]: pіdruchnyk. Kyiv : Slovo [in Ukrainian].
Bogush, A. M. (2004). Movlennievyi komponent doshkilnoi osvity [Speech component of preschool education]: navch.-metod. posіbnik. Odesa: Yaroslav [in Ukrainian].
Bohush, A. M., Bielienka, H. V., Bohinich, O. L. et al. (2012). Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [The basic component of preschool education]. Kyiv: Vyd-vo MON [in Ukrainian].
Bohush, A. M. (Comp.). (1999). Vytoky movlennievoho rozvytku ditei doshkilnoho viku [Origins of speech development of preschool children]: prohrama ta metod. rekomendatsii. Odesa: Maiak [in Ukrainian].
Pirozhenko, T., & Khartman, O. (Comps.). (2016). Vchymosia zhyty razom : partsialna prohrama z rozvytku sotsialnykh navychok efektyvnoi vzaiemodii ditei vid 4 do 6–7 rokiv [Learning to live together: a partial program for the development of social skills for effective interaction of children from 4 to 6-7 years]. Kyiv: Alaton [in Ukrainian].
Vpevnenyi start: prohrama rozvytku ditei starshoho doshkilnoho viku [A confident start: a program for the development of older preschool children]. (2013). Ternopil: Madrivets [in Ukrainian].
Dytyna v doshkilni roky : prohrama rozvytku, navchannia ta vykhovannia ditei [The child in preschool years: the program of development, training and education of children]. (2004). Zaporizhzhia: LIPS [in Ukrainian].
Dytyna: prohrama vykhovannia ta navchannia ditei doshkilnoho viku [Child: program of education and training of preschool children]. (2016). Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka [in Ukrainian].
Maliatko: prohrama vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Baby: a program for raising preschool children]. (2001). Kyiv [in Ukrainian].
Pirozhenko, T. O. (2013). Komunikatyvno-movlennievyi rozvytok doshkilnyka [Communicative and speech development of a preschooler]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].
Rohalska-Iablonska, I. P. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid yak osnova formuvannia sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti osobystosti u doshkilnomu dytynstvi [Competence approach as a basis for the formation of social and communicative competence of the individual in preschool childhood]. Liudynoznavchi studii. Pedahohika [Anthropological studies. Pedagogy], 2, 204-211 [in Ukrainian].
Dziubyshyna-Melnyk, N. Ya. (Comp.). (1991). Rozvytok ukrainskoho movlennia u doshkilnykiv [Development of Ukrainian speech in preschoolers]. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].
Svit dytynstva: kompleksna osvitnia prohrama dlia doshkilnykh navchalnykh zakladiv [The world of childhood: a comprehensive educational program for preschool educational institutions]. (2015). Ternopil: Madrivets [in Ukrainian].
Kaluska, L. (2014). Soniashnyk: kompleksna prohrama rozvytku, navchannia ta vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Sunflower: a comprehensive program of development, education and upbringing of preschool children]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].
Nyzkovska, O. V. (Ed.). (2017). Ukrainske doshkillia: prohrama rozvytku dytyny doshkilnoho viku [Ukrainian preschool: preschool child development program]. Ternopil: Madrivets [in Ukrainian].
Sheremet, M. K., & Pakhomova, N. H. (2009). Formuvannia movlennievoi hotovnosti ditei starshoho doshkilnoho viku z porushenniamy movlennia do navchannia v shkoli [Formation of speech readiness of older preschool children with speech disorders for school]: navch.-metod. posib. Kyiv: Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Kononko, O. L. (Comp.). (2008). Ya u Sviti: bazova prohrama rozvytku dytyny doshkilnoho viku [I am in the World: a basic program for the development of a preschool child]. Kyiv: Svitych [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).