Особливості педагогічного процесу з обдарованими студентами-бакалаврами дизайну при вивченні художньо-графічних дисциплін
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-4(193)-44-48Ключові слова:
обдарованість, художньо-графічні дисципліни, художня освіта, дизайн, формування професійних компетентностейАнотація
Окреслено методи розв’язання проблем художньо-графічної освіти майбутніх бакалаврів дизайну в контексті феномену обдарованості студента. Виділено основні особливості педагогічного процесу виявлення, підтримання та навчання обдарованих студентів у мистецьких закладах вищої освіти. Обґрунтовано сутність поняття «дизайнер» через призму ролі естетки в процесі формування у майбутніх фахівців дизайну базових професійних компетентностей. Подано перелік порад щодо вирішення проблеми діагностики обдарованості студентів мистецьких закладів вищої освіти, а також обґрунтовано сутність фахової компетентності студентів та опис оптимальних методичних рішень для їхнього формування.
Посилання
Андрущенко В. П., Зязюн І. А., Кремень В. Г. Максименко С. Д., Ничкало Н. Г., Сисоєва С. О., Цехмістер Я. В., Чалий О. В. Неперервна професійна освіта : філософія, педагогічні парадигми, прогноз : монографія / за заг. наук. ред. В. Г. Кременя. Київ : Наукова думка, 2003. 853 с.
Балик Н. Р., Шмигер Н. П. Формування інформаційних та соціальних компетентностей студентів з метою їх професійної підготовки у педагогічному університеті. Науковий огляд : міжнар. наук. журн. 2016. № 4. С. 71–79.
Богоявленская Д. Б., Шадриков В. Д. Рабочая концепция одаренности. 2-е изд., расш. и перераб. Москва : Академия, 2003. 95 с.
Боднарук Т. І. Обдарованість – дар чи натхненна праця над собою? URL: http://osvita.ua/school/lessons_summary/proftech/21770 (дата звернення 21.01.2017 ).
Бриткевич М. С. Инновационный педагогический опыт как фактор профессионального совершенствования учителя в условиях системы повышения квалификации : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Белгород, 2018. 20 с.
Ващенко Л. С. Уміння вчитися – ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 5. С. 1–14.
Волощук І. С. Обдарованість: сутність і типологія. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика : зб. наук. пр. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2009. С. 9–25.
Гарднер Г. Структура разума. Теория множественного интеллекта / [пер. с англ. А. Н. Свирил, под ред. Э. В. Крайникова]. Москва ; Санкт-Петербург ; Киев, 2007. 512 с.
Лавриченко Н. Множинний інтелект і обдарованість у теоретичній моделі Говарда Гарднера. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 4 (58). С. 11–12.
Митина Л. M. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях. Вопросы психологии. 1997. № 4. С. 28–38.
Моляко В. А. Творчий потенціал людини як психологічна проблема. Обдарована дитина. 2005. № 6. С. 2–9.
Руденченко А. А. Теоретичні і методичні засади навчання етнодизайну студентів у вищих мистецьких навчальних закладах : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 2017. 42 с.
Цыганкова Э. Г. У истоков дизайна. Москва : Наука, 1977. 112 с.
Ятайкина А. А. Об интегрированном подходе в обучении. Школьные технологии. 2001. № 6. С. 10–15.
Clark B. Definition of Giftedness. Communicator. 2000. No 2. P. 16–17.
De Bono E. Lateral Thinking: Creativity Step by Step. New York: Harper Colophon, 2015.
Fraser-Seeto K. An Investigation of Teachers’ Awareness and Willingness to Engage with a Self-Directed Professional Development Package on Gifted and Talented Education. Australian Journal of Teacher Education. 2015. No 1. P. 1–14.
Heller K. A., Monks F. J., Sternberg R. J., Subotnik R. F. International handbook of giftedness and talent. (Second Edition). Amsterdam: Elsevier, 2000.
References
Andrushchenko, V. P., Ziaziun, I. A., Kremen, V. H. Maksymenko, S. D., Nychkalo, N. H., Sysoieva, S. O., … Chalyi, O. V. (2003). Neperervna profesiina osvita: filosofiia, pedahohichni paradyhmy, prohnoz [Continuing professional education: philosophy, pedagogical paradigms, forecast]: monohrafiia. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Balyk, N. R., & Shmyher, N. P. (2016). Formuvannia informatsiinykh ta sotsialnykh kompetentnostei studentiv z metoiu yikh profesiinoi pidhotovky u pedahohichnomu universyteti [Formation of information and social competencies of students for the purpose of their professional training in pedagogical university]. Naukovyi ohliad [Scientific review]: mizhnarodnyi naukovyi zhurnal, 4, 71-79 [in Ukrainian].
Bogoiavlenskaia, D. B., & Shadrikov, V. D. (2003). Rabochaia kontceptciia odarennosti [Working Concept for Giftedness]. Moscow, Russia: Akademija [in Russian].
Bodnaruk, T. I. (2020, Jan 21). Obdarovanist – dar chy natkhnenna pratsia nad soboiu? [Giftedness – a gift or an inspired work on yourself?]. Retrieved from http://osvita.ua/school/lessons_summary/proftech/21770 [In Ukrainian].
Britkevich, M. S. (2018). Innovacionnyj pedagogicheskij opyt kak faktor professional'nogo sovershenstvovanija uchitelja v uslovijah sistemy povyshenija kvalifikacii [Innovative pedagogical experience as a factor of teacher professional development in the context of a system of advanced training]. (Extended abstract of PhD diss.). Belgorod [in Russian].
Vashchenko, L. S. (2014). Uminnia vchytysia – kliuchova kompetentnist uchnivskoi molodi suchasnoho informatsiinoho suspilstva [The ability to learn is a key competence of the student youth of the modern information society]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 5, 1-14 [in Ukrainian].
Voloshchuk, I. S. (2009). Obdarovanist: sutnist i typolohiia [Giftedness: essence and typology]. In Voloshchuk I. S. (Ed.), Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka [Education and upbringing of a gifted child: theory and practice]: zb. nauk. pr. 2nd ed. (pp. 9-25). Kyiv, Ukraine: Instytut obdarovanoi dytyny APN Ukrainy [in Ukrainian].
Hardner, H. (2007). Struktura razuma. Teorija mnozhestvennogo intellekta [The structure of the mind. Multiple intelligences theory]. Moskva; Sankt-Peterburg; Kiev [in Russian].
Lavrychenko, N. (2016). Mnozhynnyi intelekt i obdarovanist u teoretychnii modeli Hovarda Hardnera [Multiple intelligence and giftedness in Howard Gardner's theoretical model]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 4 (58), 11-12 [in Ukrainian].
Mitina, L. M. (1997). Lichnostnoe i professional'noe razvitie cheloveka v novyh social'no-jekonomicheskih uslovijah [Personal and professional development of a person in the new socio-economic conditions]. Voprosy psihologii [Psychology issues], 4, 28-38 [n Russian].
Moliako, V. A. (2005). Tvorchyi potentsial liudyny yak psykholohichna problema [Creative potential of a person as a psychological problem]. Obdarovana dytyna [A gifted child], 6, 2-9 [in Ukrainian].
Rudenchenko, A. A. (2017). Teoretychni i metodychni zasady navchannia etnodyzainu studentiv u vyshchykh mystetskykh navchalnykh zakladakh [Theoretical and methodical bases of teaching ethnodesign of students in higher art educational institutions]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].
Cygankova, Je. G. (1977). U istokov dizajna [At the origins of design]. Moskva: Nauka [in Russian].
Jatajkina, A. A. (2001). Ob integrirovannom podhode v obuchenii [On an integrated learning approach]. Shkolinye tehnologii [School technology], 6, 10-15 [in Russian].
Clark, B. (2000). Definition of Giftedness. Communicator, 2, 16-17.
De Bono, E. (2015). Lateral Thinking: Creativity Step by Step. New York: Harper Colophon.
Fraser-Seeto, K. (2015). An Investigation of Teachers’ Awareness and Willingness to Engage with a Self-Directed Professional Development Package on Gifted and Talented Education. Australian Journal of Teacher Education, 1, 1-14.
Heller, K. A., Monks, F. J., Sternberg, R. J., Subotnik, R. F. (2000). International handbook of giftedness and talent (Second Edition). Amsterdam: Elsevier.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).