Хорова самодіяльність як соціокультурний феномен
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-2(191)-108-112Ключові слова:
хорова самодіяльність, хоровий колектив, аматорська творчість, хорове мистецтво, культурно-дозвіллєва діяльністьАнотація
Розглянуто хорову самодіяльність як багатогранний соціокультурний феномен. Розкрито педагогічну сутність і зміст даного поняття як суб’єкта виховання. Висвітлено специфічні ознаки хорового аматорського мистецтва як засобу соціалізації його учасників. Окреслено принципи і функції зазначеного феномену. Здійснено теоретичний аналіз наукових джерел із досліджуваної проблеми. Встановлено, що хорова самодіяльність як соціокультурний феномен базується на принципах культурно-дозвіллєвої педагогіки і виконує специфічні функції, спроєктовані на духовно-творчий розвиток особистості. З’ясовано, що педагогічний потенціал хорової самодіяльності виявляється в самому її змісті, зорієнтованому на відродження і популяризацію хорового мистецтва, а також у залученні суспільства до національних культурних надбань як ефективного засобу соціалізації, що дає спрямованість на життєву перспективу особистості, сприяючи її освіченості та розвитку духовної культури.
Посилання
Голик Г. Психологія диригентсько-хорової діяльності : монографія. Дрогобич : Вимір, 2000. 211 с.
Давидовський К. Ю. Хорове мистецтво в культурно-мистецькому середовищі (на прикладі творчої діяльності жіночого хору Київського інституту музики ім. Р. М. Глієра). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2014. № 2. С. 179–184.
Каган М. С. Социальные функции искусства. Ленинград : Знание, 1978. 403 с.
Ковалик М. А. Хорове виконавство як феномен творчої взаємодії (з досвіду Київської хорової школи) : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Нац. музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2002. 18 с.
Кірсанов В. В. Психолого-педагогічна діагностика : підручник. Київ : Альтерпрес, 2002. 512 с.
Остапенко Л., Іваниш А. Хорове аматорство в сучасній Україні. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фаховий журнал. 2018. № 5 (182). С. 69–73. DOI : https://doi.org/10.33272/2522-9729-2018-5 (182)-69-73. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/viev/184969
Робота з самодіяльним хором : метод. рек. / уклад.: А. М. Карпінець, Д. В. Виноградча, І. Є. Лебедкіна. Київ : Ліра-К, 2017. 32 с.
Сіненко О. Специфіка форм організації художньо-творчої діяльності студентського аматорського хорового колективу. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фаховий журнал. 2017. № 5 (174). С. 13–15. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/viev/184969
Цимбалюк Н. М. Соціологія дозвілля : навч. посіб. Київ : ДАККіМ, 2001. 180 с.
Чабанный В. Ф. Музыкально-педагогическое руководство хоровым любительством как процесс : учеб. пособ. Санкт-Петербург : СПбГУКИ, 2008. Ч. 2. 216 с.
Reference
Golyk, G. (2000). Psykholohiia dyryhentsko-khorovoi diialnosti [Psychology of conductor-choral activity]: monograph. Drohobych: Vimir [in Ukrainian].
Davydovsky, K. Yu. (2014). Khorove mystetstvo v kulturno-mystetskomu seredovyshchi (na prykladi tvorchoi diialnosti zhinochoho khoru Kyivskoho instytutu muzyky im. R. M. Hliiera) [Choral art in the cultural and artistic environment (as an example of the creative activity of the women's choir of the Kiev Glier Institute of Music)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Management Personnel of Culture and Arts], 2, 179-184 [in Ukrainian].
Kagan, M. S. (1983). Sotcialnye funktcii iskusstva [The world of communication: the problem of interpersonal relations]. Moskva: Politizdat [in Russian].
Kovalyk, M. A. (2002). Khorove vykonavstvo yak fenomen tvorchoi vzaiemodii (z dosvidu Kyivskoi khorovoi shkoly) [Choral performance a phenomenon of creative interaction (from the experience of the Kyiv Choral School)]. (Extended abstract of PhD diss.) Kyiv [in Ukrainian].
Kirsanov, V. V. (2002). Psykholoho-pedahohichna diahnostyka [Psychological and pedagogical diagnostics]: a textbook. Kyiv: Alterpress [in Ukrainian].
Ostapenko, L., & Ivanysh A. (2018). Khorove amatorstvo v suchasnii Ukraini [Choral Amateurism in Modern Ukraine]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the modern pedagogue], 5 (182), 69-73. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2018-5. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/viev/184969 [in Ukrainian].
Karpinets, A. M., Vinogradcha, D. V., & Lebedkina, I. E. (Comp.). (2017). Robota z samodiialnym khorom [Working with an amateur choir]: a method. rivers. Kyiv: Lira-K Publishing House [in Ukrainian].
Sinenko, O. O. (2017). Spetsyfika form orhanizatsii khudozhno-tvorchoi diialnosti studentskoho amatorskoho khorovoho kolektyvu [Specificity forms of organisation of artistic and creative activity of student amateur choral collectives]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the modern pedagogue], 5 (174), 13-15. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/viev/184969 [in Ukrainian].
Tsymbalyuk, N. M. (2001). Sotsiolohiia dozvillia [Leisure Sociology]: a textbook. Kyiv: DAKKIM [in Ukrainian].
Chabanny, V. F. (2008). Muzykalno-pedagogicheskoe rukovodstvo khorovym liubitelstvom kak protcess [Musical and pedagogical guidance of choral amateurism as a process]: textbook. allowance. (P. 2). Sankt-Petersburg: SPbGUKI [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).