Впровадження технології розвитку критичного мислення у закладах вищої освіти морського профілю під час навчання фізики
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-2(191)-26-32Ключові слова:
освітній процес з фізики, технологія навчання, критичне мисленняАнотація
Здійснено аналіз наукового розуміння сутності поняття «критичне мислення»; розглянуто методичні аспекти впровадження технології розвитку критичного мислення курсантів закладів вищої освіти морського профілю під час навчання фізики; описано особливості реалізації даної технології через організаційно-мотиваційний, операційно-пізнавальний етапи та здійснення рефлексії; обґрунтовано використання проблемних ситуацій та експериментально-дослідницьких завдань для організації навчально-пошукової діяльності здобувачів освіти з метою розвитку у них критичного мислення.
Посилання
Борисов В. В., Лупінович С. М., Борисова С. В. Огляд стратегій розвитку критичного мислення учнів початкової школи на уроках «Я у світі». Теорія та методика навчання (з галузей знань). 2019. Вип. 19, т. 3. С. 65–70.
Вукіна Н. В., Дементієвська Н. П., Сущенко І. М. Критичне мислення: як цьому навчати: наук.-метод. посіб. Харків, 2007. 190 с.
Козира В. М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі : навч.-метод. посіб. для вчителів. Тернопіль : ТОКІППО, 2017. 60 с.
Кривенко Л. Б. Методи та прийоми для розвитку критичного мислення. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/metodi-ta-prijomi-dlarozvitku-kriticnogo-mislenna-10398.html.
Махмутов М. И. Методы проблемного обучения. Энциклопедия профессионального образования / под ред. С. Я. Батышева. Москва : АПО, 1999. С. 61–62.
Мерлин В. С. Психология индивидуальности : избранные психол. труды. Москва ; Воронеж : МПСИ : МОДЭК, 2005. 544 с.
Методичні основи організації і проведення навчального фізичного експерименту : навч. посіб. / П. С. Атаманчук, О. І. Ляшенко, В. В. Мендерецький, А. М. Кух. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2006. 216 с.
Освітня платформа «Критичне мислення». URL: http://www.criticalthinking.expert/shho-take-krytychne-myslennya/shho-take-kritichne-mislennya/.
Подозьорова А. В. Формування базових компетентностей майбутніх техніків-електриків у політехнічних коледжах : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2017. 274 с.
Пометун О. І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 3. С. 89–98.
Романюк І. М., Богайчук В. Ж. Проблемне навчання – один із ефективний методів пошукової пізнавальної діяльності курсантів (слухачів). Вісник національного університету оборони України. 2011. № 6 (25). С. 91–97.
Теоретико-методичні основи вдосконалення системи освіти: дидактичний аспект / за ред. Г. С. Юзбашевої. Харків : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2014. 440 с.
Технології розвитку критичного мислення учнів / наук. ред., передм. О. І. Пометун. Київ : Плеяди, 2006. 220 с.
Тягло О. В. Критичне мислення : навч. посіб. Харків : Основа, 2008. 187 с.
Халперн Д. Психология критического мышления. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 496 с.
References
Borysov, V. V., Lupinovych, S. M., & Borysova, S. V. (2019). Ohliad stratehii rozvytku krytychnoho myslennia uchniv pochatkovoi shkoly na urokakh «Ia u sviti» [An overview of the strategies for developing the critical thinking of elementary school students in "I am in the world" lessons.]. Teoriia ta metodyka navchannia (z haluzei znan) [Theory and methodology of teaching (in the fields of knowledge)], 19, 3, 65-70 [in Ukrainian].
Vukina, N. V., Dementiievska, N. P., & Sushchenko, I. M. (2007). Krytychne myslennia: yak tsomu navchaty [Critical thinking: how to teach it]: nauk.-metod. posib. Kharkiv [in Ukrainian].
Kozyra, V. M. (2017). Tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia u navchalnomu protsesi [Technology of development of critical thinking in the educational process]: navch.-metod. posib. dlia vchyteliv. Ternopil: TOKIPPO [in Ukrainian].
Kryvenko, L. B. Metody ta pryiomy dlia rozvytku krytychnoho myslennia [Методи та прийоми для розвитку критичного мислення]. Vseosvita. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/metodi-ta-prijomi-dlarozvitku-kriticnogo-mislenna-10398.html [in Ukrainian].
Makhmutov, M. I. (1999). Metody problemnogo obucheniia [Problem Learning Methods]. In S. Ia. Batysheva (Ed.). Entciklopediia professionalnogo obrazovaniia [Encyclopedia of Professional Education] (pp. 61-62). Moskva: APO [in Russian].
Merlin, V. S. (2005). Psikhologiia individualnosti [Psychology of personality]: izbrannye psikhol. trudy. Moskva; Voronezh: MPSI: MODEK [in Russian].
Atamanchuk, P. S., Liashenko, O. I., Menderetskyi, V. V., & Kukh, A. M. (2006). Metodychni osnovy orhanizatsii i provedennia navchalnoho fizychnoho eksperymentu [Methodical basis of organization and carrying out of educational physical experiment]: navch. posib. Kam’ianets-Podilskyi: PP Buinytskyi O. A. [in Ukrainian].
Osvitnia platforma “Krytychne myslennia” [Critical Thinking Educational Platform]. Retrieved from http://www.criticalthinking.expert/shho-take-krytychne-myslennya/shho-take-kritichne-mislennya/ [in Ukrainian].
Podozorova, A. V. (2017). Formuvannia bazovykh kompetentnostei maibutnikh tekhnikiv-elektrykiv u politekhnichnykh koledzhakh [Formation of basic competencies of future electrician technicians in polytechnic colleges]. (PhD diss.). Zaporizhzhia [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2018). Krytychne myslennia yak pedahohichnyi fenomen [Critical thinking as a pedagogical phenomenon]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 3, 89-98 [in Ukrainian].
Romaniuk, I. M., & Bohaichuk, V. Zh. (2011). Problemne navchannia – odyn iz efektyvnyi metodiv poshukovoi piznavalnoi diialnosti kursantiv (slukhachiv) [Problem-based learning is one of the effective methods of search for cognitive activity of cadets (trainees)]. Visnyk natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 6 (25), 91-97 [in Ukrainian].
Yuzbashevoi, H. S. (Ed.). (2014). Teoretyko-metodychni osnovy vdoskonalennia systemy osvity: dydaktychnyi aspekt [Theoretical and methodological foundations for improving the education system: didactic aspect]. Kharkiv: KVNZ “Khersonska akademiia neperervnoi osvity” [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (Ed.). (2006). Tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia uchniv [Technologies for the development of students' critical thinking]. Kyiv: Pleiady [in Ukrainian].
Tiahlo, O. V. (2008). Krytychne myslennia [Critical thinking]: navch. posib. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Khalpern, D. (2000). Psikhologiia kriticheskogo myshleniia [The Psychology of Critical Thinking]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).