Творча діяльність Р. Кириченко в контексті сценічної інтеграції народнопісенного виконавства
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-2(191)-97-100Ключові слова:
Раїса Кириченко, народнопісенне виконавство, національна виконавська традиція, народна пісня на естрадній сцені, класифікація творчої діяльності, народний співАнотація
Дана публікація є спробою системного аналізу та класифікації етапів творчої діяльності Р. Кириченко. На кожному з етапів побутування, в її творчості відбуваються істотні зміни у сфері традиційної української мелодики, ладу, гармонії, ритму, фактури. Відновлення української музичної мови співачкою було дуже різноманітним як за своїми цілями, так і за сферами застосування. Саме завдяки творчості Р. Кириченко підвищився інтерес до барвистості звучання, підсилилася сонорність у різному ступені, вимірах й формі, аж до появи сонорики як особливого виразного засобу. Творча діяльність Р. Кириченко являє собою особливий культурно-мистецький феномен як у системі народнопісенного виконавства, так і в комплексі полі жанрової та полі стилістичної культури українського шоу-бізнесу. На сьогодні дослідники вивчають окремі аспекти творчості Р. Кириченко або прагнуть узагальнити існуючий досвід. Сукупність складників загальностильових тенденцій вітчизняної музики й образно-лексичної системи фольклору створює той індивідуальний колорит, завдяки якому творчість Раїси Кириченко є неповторною і займає гідне місце у музичному мистецтві України. У третє тисячоріччя творча спадщина співачки ввійшла як яскраве явище, збагачене досвідом світової музики, переломленої крізь призму вітчизняного мистецтва й сповнене творчих пошуків.
Посилання
Карчова Ю. І. Українське народнопісенне виконавство в професійній музичній практиці останньої третини ХХ – початку XXІ століть : дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Харків, 2016. 229 с.
Лоцман Р. Українознавчі засади професійної підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста. URL: http://www.ualogos.kiev.ua/fulltext.html?id=2290.
Малахова О. Особливості реалізації естетичного коду української пісенної лірики у творчості Раїси Кириченко. Творчість Раїси Кириченко в культурному просторі України на покордонні ХХ–ХХІ століть : до 70-ліття від дня народження Берегині української пісні : зб. наук. пр. / упоряд., відп. ред. Г. О. Кудряшов. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2013. С. 34–42.
Осадча В. М. Фольклорний світ Полтавщини та феномен Раїси Кириченко. Творчість Раїси Кириченко в культурному просторі України на покордонні ХХ–ХХІ століть : до 70-ліття від дня народження Берегині української пісні : зб. наук. пр. / упоряд., відп. ред. Г. О. Кудряшов. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2013. С. 46–53.
Руденко Я. В. Інтерпретація як стильова особливість виконавства Р. Кириченко. Культурно-мистецьке середовище: творчість та технології : матеріали Десятої Міжнар. наук.-практ. конф., (м. Київ, 20 квіт. 2017 р.). Київ, 2017. С. 69–71.
Українець Л. Ф. «На відстані сльози…» (фонетична імпліцитність пісенного дискурсу Раїси Кириченко). Творчість Раїси Кириченко в культурному просторі України на покордонні ХХ–ХХІ століть : до 70-ліття від дня народження Берегині української пісні : зб. наук. пр. / упоряд., відп. ред. Г. О. Кудряшов. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2013. С. 88–94.
Шевченко Н. С. Синтез співацьких манер в українській музиці кінця XX – початку XXI століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2015. 16 с.
Ярко М. Українська народнопісенна традиція як концентрація ментальних утворень (епістемологічний аналіз). Народна творчість та етнографія. 2010. № 6. С. 83–88.
References
Karchova, Yu. I. (2016). Ukrainske narodnopisenne vykonavstvo v profesiinii muzychnii praktytsi ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolit [Ukrainian folk song performance in professional music practice of the last third of XX – beginning of XXI centuries]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Lotsman, R. Ukrainoznavchi zasady profesiinoi pidhotovky vykonavtsiv narodnoi pisni v umovakh suchasnoho mista [Ukrainian scientific principles of vocational training of folk song performers in the modern city]. Retrieved from http://www.ualogos.kiev.ua/fulltext.html?id=2290 [in Ukrainian].
Malakhova, O. (2013). Osoblyvosti realizatsii estetychnoho kodu ukrainskoi pisennoi liryky u tvorchosti Raisy Kyrychenko [Features of the implementation of the aesthetic code of Ukrainian song lyrics in the work of Raisa Kirichenko]. In H. O. Kudriashov (Ed.), Tvorchist Raisy Kyrychenko v kulturnomu prostori Ukrainy na pokordonni XX–XXI stolit: do 70-littia vid dnia narodzhennia Berehyni ukrainskoi pisni [Creativity of Raisa Kirichenko in the cultural space of Ukraine at the turn of the XX–XXI centuries: to the 70th anniversary of Bereginya's birthday of Ukrainian song]: zb. nauk. pr. (pp. 34-42). Poltava [in Ukrainian].
Osadcha, V. M. (2013). Folklornyi svit Poltavshchyny ta fenomen Raisy Kyrychenko [Folklore world of Poltava region and the phenomenon of Raisa Kirichenko]. In H. O. Kudriashov (Ed.), Tvorchist Raisy Kyrychenko v kulturnomu prostori Ukrainy na pokordonni XX–XXI stolit: do 70-littia vid dnia narodzhennia Berehyni ukrainskoi pisni [Creativity of Raisa Kirichenko in the cultural space of Ukraine at the turn of the XX–XXI centuries: to the 70th anniversary of Bereginya's birthday of Ukrainian song]: zb. nauk. pr. (pp. 46-53). Poltava [in Ukrainian].
Rudenko, Ya. V. (2017). Interpretatsiia yak stylova osoblyvist vykonavstva R. Kyrychenko [Interpretation as a stylistic feature of R. Kirichenko's performance]. Kulturno-mystetske seredovyshche: tvorchist ta tekhnolohii [Cultural and artistic environment: creativity and technology]: materialy Desiatoi Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 69-71). Kyiv [in Ukrainian].
Ukrainets, L. F. (2013). “Na vidstani slozy…” (fonetychna implitsytnist pisennoho dyskursu Raisy Kyrychenko) ["At a Distance of Tears ..." (Phonetic Implicacy of the Song Discourse of Raisa Kirichenko).]. In H. O. Kudriashov (Ed.), Tvorchist Raisy Kyrychenko v kulturnomu prostori Ukrainy na pokordonni XX–XXI stolit: do 70-littia vid dnia narodzhennia Berehyni ukrainskoi pisni [Creativity of Raisa Kirichenko in the cultural space of Ukraine at the turn of the XX-XXI centuries: to the 70th anniversary of Bereginya's birthday of Ukrainian song]: zb. nauk. pr. (pp. 88-94). Poltava [in Ukrainian].
Shevchenko, N. S. (2015). Syntez spivatskykh maner v ukrainskii muzytsi kintsia XX – pochatku XXI stolit [Synthesis of singing manners in Ukrainian music of the end of XX - beginning of XXI centuries]. (Extended abstract of PhD diss.). Odesa [in Ukrainian].
Yarko, M. (2010). Ukrainska narodnopisenna tradytsiia yak kontsentratsiia mentalnykh utvoren (epistemolohichnyi analiz) [Ukrainian folk tradition as a concentration of mental entities (epistemological analysis)]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia [Folk creativity and ethnography], 6, 83-88 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).