Педагогічні умови реалізації основних засад студентоцентризму
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-1(190)-34-37Ключові слова:
особистісно зорієнтований підхід, навчання, студент, викладач, суб’єкт, особистість, педагогічні умови, професійна діяльністьАнотація
Теоретично визначено та обґрунтовано педагогічні умови реалізації основних засад студентоцентризму у закладах вищої освіти. Ними є: вивчення індивідуальних і вікових особливостей студентів, можливостей індивідуалізації освітнього процесу; розроблення індивідуальних стратегій навчання кожного студента; залучення студентів до прийняття рішень щодо навчання та усвідомлення почуття відповідальності за них; формування потреби в самоосвіті, самовихованні, саморозвитку, самоактуалізації та соціалізації; розвиток позитивної самомотивації; запровадження системи тьюторства та фасилітації; створення доброзичливої атмосфери освітнього процесу, розвиток критичного та креативного мислення; організація змісту навчання та ретельний відбір навчального матеріалу, враховуючи рівень знань студентів, напрямок їхньої підготовки; наближення процесу навчання до реальних умов фахової діяльності; створення ситуацій успіху та стимулювального до навчання освітнього середовища шляхом використання сучасних форм, методів і прийомів навчання.
Посилання
Бех І. Д. Виховання особистості: Особистісно орієнтований підхід : науково-практичні засади. Київ : Либідь, 2003. Кн. 2. 344 с.
Братанич А. А. Особливості особистісно орієнтованого навчання студентів у вищому навчальному закладі. Освітній дискурс. Гуманітарні науки, 2017. Вип. 1. С. 114–123. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/eddcsp_2017_1_11
Карпова О. О. Особистісно-орієнтоване навчання студентів-економістів в процесі вивчення іноземної мови. URL : http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2960
Килимник С. М., Кух А. М. Особистісно орієнтоване навчання фізики в професійній підготовці студентів коледжів. Формування фахових компетентностей у студентів вищих навчальних закладів : вісник. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 146. С. 41–43.
Курмишева Н. Креативність як складова компетентності педагогічного працівника. Педагогічні науки. 2015. Вип. 64. С. 23–28. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pena_2015_64_7
Курмишева Н. Організація навчання впродовж життя як необхідна умова розвитку когнітивної гнучкості педагога. Імідж сучасного педагога. 2019. № 5 (188). С 35–38.
Кух А. М. Системно-особистісно-діяльнісний підхід до формування системи фахової підготовки учителів фізики. Педагогічні науки : зб. наук. пр. Херсон: ХНУ, 2005. Вип. 39. С. 267–273.
Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті. Освіта України. 2002. 23 квіт. С. 2.
Самойлов Л. П., Лебедева С. О. Подготовка студентов технического вуза в условиях личностной образовательной парадигмы: некоторые итоги исследования. Новые образовательные системы и технологии обучения в вузе : межвуз. сб. науч. тр. / отв. ред. Ю. В. Попов. Волгоград : Политехник, 2000. С. 85–88.
Сериков В. В. Образование и личность: теория и практика проектирования педагогических систем. Москва : Педагогика, 1999. 272 с.
Эльконин Д. Б. Психология развития : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. завед. Москва : Академия, 2001. 144 с.
Якиманская И. С. Разработка технологии личностно-ориентированного обучения. Вопросы психологии. 1995. № 2. С. 31–42.
References
Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti: Osobystisno oriientovanyi pidkhid [Personal education: Person-centered approach: scientific and practical background]: naukovo-praktychni zasady. (Vol. 2). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Bratanych, A. A. (2017). Osoblyvosti osobystisno oriientovanoho navchannia studentiv u vyshchomu navchalnomu zakladi [Features of personally oriented student education in higher education]. Osvitnii dyskurs. Humanitarni nauky [Educational discourse. Humanities], 1, 114-123. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/eddcsp_2017_1_11 [in Ukrainian].
Karpova, O. O. Osobystisno-oriientovane navchannia studentiv-ekonomistiv v protsesi vyvchennia inozemnoi movy [Person-oriented training of economics students in the process of learning a foreign language]. Retrieved from http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2960 [in Ukrainian].
Kylymnyk, S. M., & Kukh, A. M. (2017). Osobystisno oriientovane navchannia fizyky v profesiinii pidhotovtsi studentiv koledzhiv [Personally oriented teaching of physics in vocational training of college students]. Formuvannia fakhovykh kompetentnostei u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Formation of professional competences in students of higher educational establishments]: visnyk. Seriia: Pedahohichni nauky, 146, 41-43 [in Ukrainian].
Kurmysheva, N. (2015). Kreatyvnist yak skladova kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka [Creativity as a component of a teacher's competence]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 64, 23-28. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pena_2015_64_7 [in Ukrainian].
Kurmysheva, N. (2019). Orhanizatsiia navchannia vprodovzh zhyttia yak neobkhidna umova rozvytku kohnityvnoi hnuchkosti pedahoha [The organization of lifelong learning as a necessary condition for the development of the cognitive flexibility of the teacher]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of the modern teacher], 5 (188), 35-38 [in Ukrainian].
Kukh, A. M. (2005). Systemno-osobystisno-diialnisnyi pidkhid do formuvannia systemy fakhovoi pidhotovky uchyteliv fizyky [System-personality-activity approach to formation of system of professional training of teachers of physics]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences]: zb. nauk. pr. (Is. 39, pp. 267-273). Kherson: KhNU [in Ukrainian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity u XXI stolitti [8. National doctrine of educational development in the 21st century] (2002). Osvita Ukrainy [Education of Ukraine], 23 kvit., 2 [in Ukrainian].
Samoilov, L. P., & Lebedeva, S. O. (2000). Podgotovka studentov tekhnicheskogo vuza v usloviiakh lichnostnoi obrazovatelnoi paradigmy: nekotorye itogi issledovaniia [Preparation of students of a technical university in the context of a personal educational paradigm: some research results]. In Iu. V. Popov (Ed.), Novye obrazovatelnye sistemy i tekhnologii obucheniia v vuze [New educational systems and teaching technologies at the university]: mezhvuz. sb. nauch. tr. (pp. 85-88). Volgograd: Politekhnik [in Russian].
Serikov, V. V. (1999). Obrazovanie i lichnost: teoriia i praktika proektirovaniia pedagogicheskikh sistem [Education and personality: theory and practice of designing pedagogical systems]. Moskva: Pedagogika [in Russian].
Elkonin, D. B. (2001). Psikhologiia razvitiia [Developmental psychology]: ucheb. posob. dlia stud. vyssh. ucheb. zavedenii. Moskva: Akademiia [in Russian].
Iakimanskaia, I. S. (1995). Razrabotka tekhnologii lichnostno-orientirovannogo obucheniia [The development of technology of student-centered learning]. Voprosy psikhologii [Psychology Issues], 2, 31-42 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).