Твори для баяну українських композиторів: історія та сучасність
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-6(189)-65-68Ключові слова:
баян, композитор, репертуар, виконавець, концертАнотація
Розглянуто особливості розвитку баянного репертуару в творчості вітчизняних композиторів. Окреслено провідні тенденції, що пов’язані з рухом від обробок народних пісень і перекладень інших творів для баяну до повноцінного оригінального репертуару. У жанрі баянного концерту прослідковано наявність фольклорно-романтичних моделей і творів більш авангардного спрямування, де баян соло супроводжується симфонічним оркестром, а не оркестром народних інструментів. Розвиток виконавської майстерності пов'язаний із вимогою зростання ролі баяніста як співтворця композитора. Твори сучасних композиторів характеризуються виникненням нових прийомів гри та трансформацією ролі баяна.
Посилання
Башмакова Н.В., Мушинський В.В. Концерт для баяна з оркестром № 1 Анатолія Гайденка: аспекти композиторської інтерпретації жанру. Музикознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро : ГРАНІ, 2017. Вип. 13. С. 5-15.
Душний А., Пиц Б., Шафета В. Молода генерація авторів-виконавців баяністів-акордеоністів України: сучасні погляди та перспективи. Актуальні питання гуманітарних наук, 2013. Вип. 5. С. 94-103.
Єргієв І.Д. Артистичний універсум музиканта-інструменталіста кінця ХХ – початку ХХІ століття: дис… доктора мистецтвознавства: 17.00.03. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2016. 454 с.
Карась С. Технічні можливості сучасного баяна (акордеона). Молодь і ринок, 2011. № 7. С. 58-62.
Лебедев А. Е. Жанр концерта для баяна с оркестром в отечественной музыке: проблемы оркестрового стиля. Проблемы музыкальной науки, 2013. 1 (12). С. 238-242.
Лебедев А. Е. Концерт для баяна с оркестром: к проблеме генезиса жанра. Вестник ЧГАКИ, 2012. № 3 (31). С.112-115.
Олексів Г. Перекладення баянних творів для акордеона: "Концерт" для баяна з оркестром Ярослава Олексіва. Українська музика, 2018. № 2. С. 83-90.
Остапчук Н.М. Баянно-акордеонне виконавство в сучасному музичному просторі України. Мистецтвознавчі записки, 2018. Вип.33. С.442-448.
References
Bashmakova, N.V., Mushynskyi, V.V. (2017). Kontsert dlia baiana z orkestrom № 1 Anatoliia Haidenka: aspekty kompozytorskoi interpretatsii zhanru. Muzykoznavcha dumka Dnipropetrovshchyny. Dnipro: HRANI, 13, 5-15 [in Ukrainian].
Dushnyi, A., Pyts, B., Shafeta, V. (2013). Moloda heneratsiia avtoriv-vykonavtsiv baianistiv-akordeonistiv Ukrainy: suchasni pohliady ta perspektyvy. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 5, 94-103 [in Ukrainian].
Ierhiiev, I.D. (2016). Artystychnyi universum muzykanta-instrumentalista kintsia XX – pochatku XXI stolittia: 17.00.03. (Ph. diss). Odesa [in Ukrainian].
Karas, S. (2011). Tekhnichni mozhlyvosti suchasnoho baiana (akordeona). Molod i rynok, 7, 58-62 [in Ukrainian].
Lebedev, A. E. (2013). Zhanr koncerta dlja bajana s orkestrom v otechestvennoj muzyke: problemy orkestrovogo stilja. Problemy muzykal'noj nauki, 1 (12), 238-242 [in Russian].
Lebedev, A. E. (2012). Koncert dlja bajana s orkestrom: k probleme genezisa zhanra. Vestnik ChGAKI, 3 (31),112-115 [in Russian].
Oleksiv, H. (2018). Perekladennia baiannykh tvoriv dlia akordeona: "Kontsert" dlia baiana z orkestrom Yaroslava Oleksiva. Ukrainska muzyka, 2, 83-90 [in Ukrainian].
Ostapchuk, N.M. (2018). Baianno-akordeonne vykonavstvo v suchasnomu muzychnomu prostori Ukrainy. Mystetstvoznavchi zapysky, 33, 442-448. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).