Наукові основи розроблення кваліметричної моделі адаптивного управління професійною (професійно-технічною) освітою в регіоні
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-17-24Ключові слова:
наукові основи, кваліметрична модель, адаптивне управління, професійна (професійно-технічна) освіта, концепція трансформації зовнішніх вимог у внутрішні мотиви, спрямована самоорганізація, система забезпечення якостіАнотація
Присвячується науковому обґрунтуванню розроблення кваліметричної моделі адаптивного управління розвитком професійної (професійно-технічної) освіти в регіоні. Зазначається актуальність цього питання в умовах мінливості ринкового середовища. Подаються результати аналітичного огляду літературних джерел вітчизняних і зарубіжних науковців. Проте зазначається недостатня розробленість наукових основ створення кваліметричних факторно-критеріальних моделей адаптивного управління розвитком професійної (професійно-технічної) освіти. Розповідається про необхідність наукового розроблення супроводжуючих матеріалів розвитку професійної (професійно-технічної) освіти з використанням кваліметричного підходу, що забезпечує кількісну оцінку якості за допомогою умовних балів. Розкривається наукова основа процесу розвитку через розгляд його закономірностей. Засвідчується доцільність розроблення нормативних моделей оцінювання будь-яких об’єктів у системі професійної (професійно-технічної) освіти. Подається концепція трансформації зовнішніх вимог у внутрішні мотиви. З’ясовується механізм зміни управлінської діяльності керівника з вертикального до горизонтального управління за способом спрямованої самоорганізації. Визначається нормативний і реальний вектори активності працівників. Вони закладені у кваліметричних моделях як коефіцієнти вагомості, змінюючи які можна змінити напрям діяльності.
Подається структура механізмів адаптивного управління професійною (професійно-технічною) освітою в регіоні. Розкривається зміст кваліметричного стандарту оцінювання результатів діяльності закладу професійної (професійно-технічної) освіти. Приводиться розроблення прихованих формул для обчислення значень часткової оцінки параметрів, факторів, критеріїв. Надаються рекомендації щодо заповнення кваліметричних моделей у табличному процесорі Excel. Стверджується, що поданим кваліметричним інструментарієм можна користуватися для запровадження внутрішньої та зовнішньої систем забезпечення якості освітньої діяльності закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Посилання
Богданов А. А. Тектология. Всеобщая организационная наука: Кн. 1–2. Москва : Экономика, 1989. 655 с.
Взаємодія суб’єктів управління професійно-технічною освітою: теорія і практика : монографія / В. І. Свистун, В. С. Болгаріна, В. А. Григор’єва, Г. В. Єльникова, та ін. Київ : Педагогічна думка, 2012. 304 с.
Єльникова Г., Вергун Ю., Дудник Ю. Реалізація кваліметричного підходу до атестації професійно-технічних навчальних закладів. Професійна освіта: проблеми і перспективи : зб. наук. пр. Київ : ІПТО НАПН України, 2015. Вип. 8. С. 69−77.
Методичні рекомендації щодо використання критеріїв оцінювання результатів діяльності професійно-технічних навчальних закладів та результатів підготовки кваліфікованих робітників / автор-уклад. Галина Єльникова. Київ : ІПТО НАПН України, 2015. 64 с. [Рукопис].
References
Bohdanov, A. A. (1989). Tektologiia. Vseobshchaia organizatcionnaia nauka (Book. 1-2). Moskva: Ekonomika [in Russian].
Svystun, V. I., Bolharina, V. S., Hryhor’ieva, V. A., & Yelnykova, H. V., et al. (2012). Vzaiemodiia subiektiv upravlinnia profesiino-tekhnichnoiu osvitoiu: teoriia i praktyka. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Yelnykova, H., Verhun, Yu., & Dudnyk, Yu. (2015). Realizatsiia kvalimetrychnoho pidkhodu do atestatsii profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv. In Profesiina osvita: problemy i perspektyvy (Is. 8, pp. 69-77). Kyiv: IPTO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Yelnykova, H. (Comp.). (2015). Metodychni rekomendatsii shchodo vykorystannia kryteriiv otsiniuvannia rezultativ diialnosti profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv ta rezultativ pidhotovky kvalifikovanykh robitnykiv. Kyiv: IPTO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).