Психолого-педагогічні аспекти компетентнісного підходу у шкільній економічній освіті старшокласників
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-100-104Ключові слова:
економічна освіта, компетентності, курси за вибором економічного спрямування, особистість, трансверсальна компетентністьАнотація
Обґрунтовано психолого-педагогічні аспекти компетентнісного підходу у шкільній економічній освіті у процесі становлення особистості старшокласників, їхній самореалізації та професійному самоствердженні. Дано характеристику взаємозв’язку ключових компетентностей і трансверсальної компетентності, що забезпечує «трансфер навчання». Розкрито поняття «підприємницька компетентність» та її формування з метою підготовки старшокласників до професійної діяльності в економічній галузі; визначено роль курсів за вибором у навчанні економіки та проаналізовано результати іхнього впровадження у старшій школі.
Посилання
Васько О. О. Дидактичні засади формування змісту і реалізації курсів за вибором у класах фізико-математичного профілю : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09 / Ін-т педагогіки НАПН України. Київ, 2013. 324 с.
Васько О. О. Дидактичні засади формування змісту курсів за вибором у класах фізико-математичного профілю. Педагогічні науки : зб. наук. праць / Херсон. держ. пед. ун-т ; [редкол.: Барбіна Є. С. та ін.]. Херсон, 2011. Вип. 57. С. 86–92.
Горбунова Л. Ключові компетенції у транснаціональному освітньому просторі: визначення та імплементація. Філософія освіти=Philosophy of Education. 2016. № 2 (19). C. 97–117.
Економічна компетентність в системі післядипломної педагогічної освіти : навч. посіб. / за ред. Г. А. Дмитренка. Київ : ЦІППО, 2008. 125 с.
Ісакова, В. Компетентнісно орієнтований підхід до підготовки майбутнього фахівця економіки. Імідж сучасного педагога. 2011. № 7. С. 32–35.
Каленюк І. С. Економіка освіти : навч. посіб. Київ, 2003. 40 с.
Кизенко В. І. Варіативний компонент змісту освіти в основній і старшій школі: теорія і практика : [монографія]. Київ : Слово, 2018. 405 с.
Ковтун Г. І., Мартиненко О. В. До питання формування економічної компетентності учнів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 4. С. 135–144. URL http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2013_4_18. (дата звернення 30.10.2019). Назва з екрана.
Костюк А. В. Емоційний інтелект та шляхи його розвитку. Науковий вісник Херсон. держ. ун-ту. Серія : Психологічні науки. Херсон, 2014. Вип. 2, т. 1. С. 85–89.
Назаренко Т. Г. Навчальна програма та методичні рекомендації до викладання курсу за вибором «Географія економічних систем світу. Курси за вибором з географії. Зміст і методичні рекомендації / уклад. Т. Г. Назаренко. Харків, 2011. С. 44–49.
Петренко В. О., Безугла І. В. Формування трансверсальних компетентностей в умовах закладу вищої освіти. Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія і практика : тези конф. Херсон, 2018. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/19440/1/Petrenko_Bezugla%20тези%20ХНЕУ_березень_2018.pdf (дата звернення 30.10.2019). Назва з екрана.
Пометун Е. И., Сущенко И. М., Пилипчатина Л. Н., Баранов И. А. Критическое мышление для всех : самоучитель. Киев, 2012. 184 с.
Прищепа С. М. Сутність та зміст поняття «Підприємницька компетентність». Молодий вчений. 2016. № 5 (32). С. 367–370.
Таранік-Ткачук К. Авторські програми – шлях до успіху інноваційного навчального закладу. Рідна школа. 2016. № 10. С. 11–13.
Топузов О. М. Особливості впровадження профільного навчання географії в загальноосвітні навчальні заклади України. Курси за вибором з географії. Зміст і методичні рекомендації / уклад. Т. Г. Назаренко. Харків, 2011. С. 4–7.
Тордіна І., Євсєєв С. Економічна освіта й економічна культура суспільства: сутність та особливості. Новий колегіум. 2016. № 4. С. 20–25.
Трубачева С. Е. Умови реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ, 2004. С. 53–58.
Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования. Народное образование. 2003. № 2. С. 58–64.
References
Vasko, O. O. (2013). Dydaktychni zasady formuvannia zmistu i realizatsii kursiv za vyborom u klasakh fizyko-matematychnoho profiliu. (Extended abstract of PhD diss.). In-t pedahohiky NAPN Ukrainy. Kyiv [in Ukrainian].
Vasko, O. O. (2011). Dydaktychni zasady formuvannia zmistu kursiv za vyborom u klasakh fizyko-matematychnoho profiliu. In Ye. S. Barbina (Ed.), Pedahohichni nauky: zb. nauk. prats. Kherson. derzh. ped. un-t. (Is. 57, pp. 86-92). Kherson [in Ukrainian].
Horbunova, L. (2016). Kliuchovi kompetentsii u transnatsionalnomu osvitnomu prostori: vyznachennia ta implementatsiia. Filosofiia osvity=Philosophy of Education, 2 (19), 97-117 [in Ukrainian].
Dmytrenko, H. A. (Ed.). (2008). Ekonomichna kompetentnist v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: navch. posib. Kyiv: TsIPPO [in Ukrainian].
Isakova, V. (2011). Kompetentnisno oriientovanyi pidkhid do pidhotovky maibutnoho fakhivtsia ekonomiky. Imidzh suchasnogo pedahoha, 7, 32-35 [in Ukrainian].
Kaleniuk, I. S. (2003). Ekonomika osvity: navch. posib. Kyiv [in Ukrainian].
Kyzenko, V. I. (2018). Variatyvnyi komponent zmistu osvity v osnovnii i starshii shkoli: teoriia i praktyka. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].
Kovtun, H. I., & Martynenko, O. V. (2013). Do pytannia formuvannia ekonomichnoi kompetentnosti uchniv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4, 135-144. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2013_4_18. [in Ukrainian].
Kostiuk, A. V. (2014). Emotsiinyi intelekt ta shliakhy yoho rozvytku. In Naukovyi visnyk Kherson. derzh. un-tu. Seriia: Psykholohichni nauky (Is. 2, vol. 1, pp. 85-89). Kherson [in Ukrainian].
Nazarenko, T. H. (2011). Navchalna prohrama ta metodychni rekomendatsii do vykladannia kursu za vyborom «Heohrafiia ekonomichnykh system svitu. In T. H. Nazarenko (Ed.), Kursy za vyborom z heohrafii. Zmist i metodychni rekomendatsii (pp. 44-49). Kharkiv [in Ukrainian].
Petrenko, V. O., & Bezuhla, I. V. (2018). Formuvannia transversalnykh kompetentnostei v umovakh zakladu vyshchoi osvity. In Suchasni problemy upravlinnia pidpryiemstvamy: teoriia i praktyka: tezy konf. Kherson. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/19440/1/Petrenko_Bezugla%20tezy%20KhNEU_berezen_2018.pdf [in Ukrainian].
Pometun, E. Y., Sushchenko, Y. M., Pylypchatyna, L. N., & Baranov, Y. A. (2012). Krytycheskoe myshlenye dlia vsekh: samouchytel. Kyev [in Russian].
Pryshchepa, S. M. (2016). Sutnist ta zmist poniattia «Pidpryiemnytska kompetentnist». Molodyi vchenyi, 5 (32), 367-370 [in Ukrainian].
Taranik-Tkachuk, K. (2016). Avtorski prohramy – shliakh do uspikhu innovatsiinoho navchalnoho zakladu. Ridna shkola, 10, 11-13 [in Ukrainian].
Topuzov, O. M. (2011). Osoblyvosti vprovadzhennia profilnoho navchannia heohrafii v zahalnoosvitni navchalni zaklady Ukrainy. In T. H. Nazarenko (Comp.), Kursy za vyborom z heohrafii. Zmist i metodychni rekomendatsii (pp. 4-7). Kharkiv [in Ukrainian].
Tordina, I., & Yevsieiev, S. (2016). Ekonomichna osvita y ekonomichna kultura suspilstva: sutnist ta osoblyvosti. Novyi kolehium, 4, 20-25 [in Ukrainian].
Trubacheva, S. E. (2004). Umovy realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v navchalnomu protsesi. In O. V. Ovcharuk (Ed.), Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy : biblioteka z osvitnoi polityky (pp. 53-58). Kyiv [in Ukrainian].
Khutorskoi, A. (2003). Kliuchevye kompetentsyy kak komponent lychnostno-oryentyrovannoho obrazovanyia. Narodnoe obrazovanie, 2, 58-64 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).