Використання методу експертних оцінок у системі моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців галузі професійної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-39-43Ключові слова:
якість освіти, моніторинг, експертиза, експертні оцінки, компетентність експертів, склад експертної групиАнотація
Висвітлюється проблема використання експертних оцінок у системі моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців галузі професійної освіти. З’ясовано, що високі вимоги до якості освіти загалом та системи підвищення кваліфікації зокрема, потребують залучення фахівців, які мають спеціальні знання і кваліфікацію у відповідних галузях та здатні об’єктивно оцінювати показники якості підвищення кваліфікації. Експертно-аналітична робота, з одного боку, сприятиме підвищенню ефективності роботи структурних підрозділів закладів післядипломної педагогічної освіти, з іншого – зниженню ризику прийняття неефективних управлінських рішень. Розглянуто наукові розвідки вчених щодо співвідношення понять «моніторинг», «контроль» і «експертиза». Приведено аналіз загальних і додаткових (підвищених) вимог до кваліфікації потенційних експертів, здійснено розрахунок показників компетентності експертів і визначено кількісно-якісний склад експертної групи.
Посилання
Аннєнкова І. П. Моніторинг якості освіти у ВНЗ. URL : http://e-learning.onu.edu.ua/stati/pedagog-ka-visho-shkoli/an-nkova-p-mon-toring-jakost-osv-ti-u-vnz.html
Боднар О. С. Моніторинг та самоекспертиза освітнього середовища навчального закладу. URL : http://osvita.ua/school/method/375/
Боднар О. С. Процедури та алгоритми експертного оцінювання. URL : https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/3/statti/2bodnar/bodnar.htm
Братченко С. Л. Мир экспертизы – попытка определения координат. Экспертиза в современном мире: от знания к деятельности / под ред. Г. В. Иванченко, Д. А. Леонтьева. Москва, 2006. С. 68.
Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти : постанова Кабінету міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1095. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1095-2004-%D0%BF/page2
Єльникова Г. В. Основи адаптивного управління : курс лекцій. Київ : ЦІППО АПН України, 2003. 133 с.
Живко З. Б. Експертне оцінювання при проведенні моніторингу системи економічної безпеки підприємства. Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія : Економічні науки. 2014. Вип. 28. С. 111–116. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VPDTU_ek_2014_28_21
Иванов Д. А. Экспертиза в образовании : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. завед. Москва : Академия, 2008. 336 с.
Игнатьева О. А. Институт экспертизы как предмет научных исследований: социологический аспект. История и социально-образовательная мысль. 2013. Вып. 6. С. 125–127.
Кто такие эксперты? Всеукраїнська експертна мережа. URL : http://www.experts.in.ua/club/document01.php _17
Методологія експертного оцінювання : конспект лекцій / уклад. : В. П. Новосад, Р. Г. Селіверстов. Киев : НАДУ, 2008. 48 с.
Мкртычян Г. А. Психолого-педагогическая экспертиза в образовании: теория и практика : дисс. … д-ра психол. наук : 19.00.01. Нижний Новгород, 2002. 351 с.
Обґрунтування господарських рішень та оцінювання ризиків : навч. посіб. / за заг. ред. Л. І. Донець. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 472 с.
Подолянчук С. В. Формування кількісного і якісного складу експертної групи зі створення моделі моніторингу наукової діяльності у педагогічних ВНЗ. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2014. Вип. 15. С. 177–187.
Рудень В. В., Гутор Т. Г. Методика проведення та оцінки результатів експертних оцінок. URL : https://cutt.ly/Bwdw2v3
Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / за наук. ред. Є. Р. Чернишової ; авт. кол.: Н. В. Гузій, В. П. Ляхоцький [та ін.]. Київ : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. 230 с.
Тлумачний словник української мови. URL : https://eslovnyk.com/експертиза
Экспертиза в современном мире: от знания к деятельности / под ред. Г. В. Иванченко, Д. А. Леонтьева. Москва : Смысл, 2006. 452 с.
Энциклопедия профессионального образования / под ред. С. Я. Батышева. URL : http://www.anovikov.ru/dict/epo.pdf
Яблонський А. І. Сутність і феноменологія експертизи освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 4 (48). С. 272–282.
References
Annienkova, I. P. Monitorynh yakosti osvity u VNZ. Retrieved from http://e-learning.onu.edu.ua/stati/pedagog-ka-visho-shkoli/an-nkova-p-mon-toring-jakost-osv-ti-u-vnz.html [in Ukrainian].
Bodnar, O. S. Monitorynh ta samoekspertyza osvitnoho seredovyshcha navchalnoho zakladu. Retrieved from http://osvita.ua/school/method/375/ [in Ukrainian].
Bodnar, O. S. Protsedury ta alhorytmy ekspertnoho otsiniuvannia. Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/3/statti/2bodnar/bodnar.htm [in Ukrainian].
Bratchenko, S. L. (2006). Mir ekspertizy – popytka opredeleniia koordinat. In G. V. Ivanchenko, & D. A. Leontev (Eds.), Ekspertiza v sovremennom mire: ot znaniia k deiatelnosti (p. 68). Moskva [in Russian].
Deiaki pytannia zaprovadzhennia zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia ta monitorynhu yakosti osvity: postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 25 serpnia 2004 r. № 1095. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1095-2004-%D0%BF/page2 [in Ukrainian].
Yelnykova, H. V. (2003). Osnovy adaptyvnoho upravlinnia: kurs lektsii. Kyiv: TsIPPO APN Ukrainy [in Ukrainian].
Zhyvko, Z. B. (2014). Ekspertne otsiniuvannia pry provedenni monitorynhu systemy ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva. In Visnyk Pryazovskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky (Is. 28, pp. 111-116). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VPDTU_ek_2014_28_21 [in Ukrainian].
Ivanov, D. A. (2008). Ekspertiza v obrazovanii: ucheb. posobie dlia stud. vysshikh ucheb. zavedenii. Moskva: Akademiia [in Russian].
Ignateva, O. A. (2013). Institut ekspertizy kak predmet nauchnykh issledovanii: sotciologicheskii aspekt. Istoriia i sotcialno-obrazovatelnaia mysl, 6, 125-127 [in Ukrainian].
Kto takie eksperty? Vseukrainska ekspertna merezha. Retrieved from http://www.experts.in.ua/club/document01.php _17 [in Russian].
Novosad, V. P., & Seliverstov, R. H. (Comps.). (2008). Metodolohiia ekspertnoho otsiniuvannia: konspekt lektsii. Kyev: NADU [in Russian].
Mkrtychian, G. A. (2002). Psikhologo-pedagogicheskaia ekspertiza v obrazovanii: teoriia i praktika (D diss.). Nizhnii Novgorod [in Russian].
Donets, L. I. (Ed.). (2012). Obgruntuvannia hospodarskykh rishen ta otsiniuvannia ryzykiv: navch. posib. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Podolianchuk, S. V. (2014). Formuvannia kilkisnoho i yakisnoho skladu ekspertnoi hrupy zi stvorennia modeli monitorynhu naukovoi diialnosti u pedahohichnykh VNZ. Mizhnarodnyi naukovyi forum: sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment, 15, 177-187 [in Ukrainian].
Ruden, V. V., & Hutor, T. H. Metodyka provedennia ta otsinky rezultativ ekspertnykh otsinok. Retrieved from https://cutt.ly/Bwdw2v3 [in Ukrainian].
Chernyshovoi, Ye. R. (Ed.). (2014). Terminolohichnyi slovnyk z osnov pidhotovky naukovykh ta naukovo-pedahohichnykh kadriv pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Kyiv: DVNZ “Universytet menedzhmentu osvity” [in Ukrainian].
Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy. Retrieved from https://eslovnyk.com/ekspertyza [in Ukrainian].
Ivanchenko, G. V., & Leontev, D. A. (Eds.). (2006). Ekspertiza v sovremennom mire: ot znaniia k deiatelnosti. Moskva: Smysl [in Russian].
Batysheva, S. Ia. (Ed.). Entciklopediia professionalnogo obrazovaniia. Retrieved from http://www.anovikov.ru/dict/epo.pdf[in Russian].
Yablonskyi, A. I. (2015). Sutnist i fenomenolohiia ekspertyzy osvity. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4 (48), 272-282 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).